Loket kom rett fra verksted

Lokomotivet til ulykkestoget kom ut fra en stor vedlikeholdskontroll bare få timer før det dundret inn i et annet tog på Lillestrøm stasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB har allerede innrømmet at ulykken trolig skyldtes helt eller delvis bremsesvikt på godstoget som fraktet 92 tonn brennbar og eksplosjonsfarlig propangass.

Dagbladet :på nettet vet at lokomotivet nettopp var på en såkalt «storkontroll» på NSBs verksted på Grorud, og at det kom ut og ble satt i drift tirsdag. Ved 01-tiden natt til onsdag skjedde ulykken.

- Jeg kan bekrefte at lokomotivet var inne på 200.000 km kontroll, og at det kom ut dagen før ulykken, sier informasjonssjef Marit Thorsen i NSB Gods til Dagbladet :på nettet.

«Storkontrollen» ved 200.000 km kommer i tillegg til de ordinære kontrollene som skjer ved hver 50.000 km. Omlag hver 1,2 millioner km settes lokomotivet inn for en såkalt «hovedrevisjon».

- Kontroll av bremsene er en vesentlig del av «storkontrollen», men jeg har ikke fått rapporten etter kontrollen, sier Marit Thorsen.

Like viktig som bremsene på lokomotivet er bremsene på vognene. Togbrannen er fortsatt ikke slukket, og verken NSB eller politiet kan derfor si om det er bremsene på lokomotivet eller vognene som har sviktet.

- Vi har forstått det sånn at bremsene på vognene er det vesentligste her, men det er klart at også lokomotivet betyr en del. Vognene har et annet vedlikeholdprogram, men dette skal også ha blitt forskriftsmessig fulgt, sier Marit Thorsen.

- Vognene er ikke NSBs eiendom, men innleid fra tyske VTG av kunden som i dette tilfellet var Statoil, fortsetter informasjonssjefen i NSB Gods.