Lokfører glemte stoppsystem

Fullt av passasjerer suste flytoget i 200 km/t mot Gardermoen. Det passasjerene ikke visste, var at stoppsystemet (ATC) ikke var på. Sjåføren hadde glemt å trykke på knappen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ATC er et stoppsystem som kobler inn bremsene når et tog for eksempel kjører på rødt og er på kollisjonskurs med et annet tog. Nå viser det seg at systemet kanskje ikke er så trygt som vi trodde. Hvis togføreren ikke selv husker å sette på sikkerhetssystemet er det ingen ting som varsler om dette, skriver VG.

- Dersom det automatiske togkontrollsystemet er avslått, vil det ikke komme informasjon opp på displayet på kontrollpanelet, rett foran lokføreren. Dette er et sentralt hjelpeinstrument som lokførerne skal bruke, sier teknisk direktør Geir Hellum i NSB Gardermobanen til VG.

Uforsvarlig

Ifølge avisa har det skjedd minst en gang at en flytogfører har kjørt et fullastet tog uten stoppsystemet på. Hellum ser så alvorlig på situasjonen at han ber NSB se på problematikken.

Forskningsleder Truls Vaa ved Transportøkonomisk institutt mener sikkerheten på norske tog er uforsvarlig.

- Det må være noe som har sviktet i de risikoanalyser som ligger til grunn for rutinene slik de er i dag, sier Vaa til VG.