LOKFØRER SIKTET: Flirt-toget til 70 millioner ble totalvraket i avsporingen og krasjen, bare to uker før det skulle settes i drift. Togsettet holdt nesten dobbelt så høy hastighet som det skulle på den svingete sterkningen da ulykken skjedde. Foto: Peder Gjersøe / Scanpix
LOKFØRER SIKTET: Flirt-toget til 70 millioner ble totalvraket i avsporingen og krasjen, bare to uker før det skulle settes i drift. Togsettet holdt nesten dobbelt så høy hastighet som det skulle på den svingete sterkningen da ulykken skjedde. Foto: Peder Gjersøe / ScanpixVis mer

Lokfører siktet etter togulykken

Det er ikke funnet tekniske feil ved tog eller togskinner etter ulykken i Vestfold.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet har siktet lokføreren etter togulykken ved Nykirke i Vestfold. Det melder VG Nett.

- Vi har siktet en person fordi vi har skjellig grunn til mistanke for forhold som kan medføre frihetsstraff. Han vi har siktet, har en rolle som vi ønsker å se nærmere på, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen ved Vestfold politidistrikt til VG Nett.

65 km/t for fort Ulykken med NSBs nye supertog Flirt skjedde under testkjøring. Før helga ble det klart at toget holdt altfor høy fart da det sporet av og traff en fjellvegg sør for Holmestrand; fartsgrensa på stedet er 70 km/t, likevel kjørte toget i 135 km/t. 

Én person ble hardt skadd og fire fikk lettere skader i ulykken.

Toget var på vei nordover langs Vestfoldbanen da ulykken skjedde. Avsporingen skjedde 50-60 meter etter at fartsgrensa endres fra 130 km/t til 70 km/t, i tillegg er fartsnedsettelsen varslet 1200 meter før den trer i kraft.

Statens havarikommisjon for transport har undersøkt ulykken, parallelt med politiets etterforskning. De har ikke funnet tekniske feil verken ved togsettet eller togskinnene.

- Vi har ikke konkludert, og forsetter våre undersøkelser, men så langt har vi ikke avdekket feil verken på togsettet eller på skinnegangen, sier havariinspektør Hans Bjørnseth til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To etterforskninger Havarikommisjonen og politiet har gjennomført to selvstendige undersøkelser.

- Politiet har den strafferettslige etterforskninge,n mens vi har noen rent sikkerhetsmessige undersøkelser, så med unntak av noen målinger er dette to helt selvstendige undersøkelser, sier han.

NSB ønsker ikke å kommentere siktelsen av den NSB-ansatte lokføreren. De velger heller ikke å ta det som har kommet fram som et tegn på at toget og skinnegangen er i orden.

- Akkurat nå venter vi på den endelige konklusjonen. Vi ønsker at de skal finne ut hva som skjedde, og så forholder vi oss til resultatet når det er sikkert, sier Mai Bente Paulsen, kommunikasjonsrådgiver i NSB Persontog, til Dagbladet.

Kostbar Avsporingen skjedde bare to uker før de første Flirt-togsettene skulle settes i drift på Vestfoldbanen. Før en endelig konklusjon foreligger fra havarikommisjonen, blir ikke supertoget, som har kapasitet sammenliknbar med Flytogets, satt i drift.

Ulykken er kostbar for NSB; for det første koster det totalvrakede ulykkestogsettet alene 70 millioner kroner; for det andre er kapasiteten på Vestfoldbanen sterkt redusert så lenge ulykkesstrekningen er stengt og passasjerer må busses mellom Holmestrand og Tønsberg.

- Vi har måttet gjenoppbygge 200 meter av strekningen fra bunnen av - skinner, sviller, pukk, kabelkanaler og telekabler, fortalte informasjonssjef i Jernbaneverket, Thor Erik Skarpen, til Dagbladet i går.

Han karakteriserer reparasjonsarbeidet som et «rekordforsøk i jernbanebygging».

Også i dag er ulykkesstrekningen stengt for togtrafikk, men Jernbaneverket har signalisert at den vil bli åpnet igjen i løpet av uka.