Lokføreren kan bli frikjent

I dag starter rettssaken mot lokfører Ragnar Jensen, som er tiltalt for å ha forårsaket togulykken på Lillestrøm natt til 5. april 2000. Retten vil få presentert innholdet i en ny rapport som trolig vil frikjenne lokføreren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra før har Jensen alene fått skylda for ulykka. Ifølge tiltalen skal han ha redusert godstogets bremsefunksjon ved å holde en spak i feil stilling, og unnlatt å ta den foreskrevne bremseprøven før Lillestrøm stasjon.

Den nye rapporten, som er utarbeidet av den danske jernbaneeksperten Jens Lindhard på oppdrag for Norsk Lokomotivmannsforbund, avviser bestemt konklusjonene i den regjeringsoppnevnte kommisjonens rapport, nemlig at lokføreren forårsaket ulykken.

Samvittighetsfullt

«Da uhellskommisjonen plasserer hele ansvaret for selve ulykken hos lokomotivføreren, anlegges det i denne utredningen det diametralt motsatte syn: Nemlig, at lokomotivføreren på tog 5781 natten mellom 4. og 5. april 2000 klargjorde og fremførte sitt tog samvittighetsfullt og ansvarlig etter gjeldende regler og kutymer, og at ulykken og togets manglende bremseevne skyldtes andre forhold enn betjeningsfeil,» skriver Lindhard.

Lindhard, som selv vil vitne om sine funn i tingretten på Lillestrøm, har tidligere gransket fem danske jernbaneulykker.

Han er meget kritisk til Groth-kommisjonens metoder, forutsetninger og konklusjoner. Lindhard mener å kunne påvise «en lang rekke unøyaktigheter, misforståelser og direkte feil i Lillestrøm-rapporten», og hevder at kommisjonen var forutinntatt i sin jakt på ulykkesårsaken.

Lindhards r apport konkluderer med at toget ikke mistet bremseevnen som følge av en feil fra lokføreren, men at det var satt sammen slik at det hadde for dårlig bremseeffekt.

Lillestrøm-ulykken

  • Godstoget lokfører Ragnar Jensen førte, klarte ikke å stoppe på Lillestrøm stasjon, og kolliderte med et stillestående godstog natt til 5. april 2000.
  • To propanvogner tok fyr, og Lillestrøm sentrum var totalt avsperret og evakuert i ei uke, mens redningsmannskapene kjempet mot flammene i de brennende propanvognene. Propanen var bare minutter fra å eksplodere, en eksplosjon som ville ha utslettet store deler av Lillestrøm. Ingen omkom i ulykken.

  • Tiltalen mot lokfører Ragnar Jensen har en minste strafferamme på to års fengsel.

Takknemlig

- Jeg er glad for at denne rapporten finnes, og jeg oppfatter den som objektiv. Den er gjort på oppdrag fra Lokomotivmannsforbundet, og jeg er takknemlig for dette arbeidet, sier Ragnar Jensen.

- Dette er en vanskelig sak, basert på mange tekniske undersøkelser. Det burde ikke være noen grunn for retten å legge mindre vekt på innholdet i Lindhards vitneforklaring, sier Jensens forsvarer, Harald Stabell.

Aktor Kåre Kalvå ved Romerike politidistrikt har en krevende pedagogisk oppgave foran seg. Retten må ta stilling til meget kompliserte tekniske bevis.

- Tiltalen er grundig dokumentert. Det vil være påtalemyndighetens jobb i retten å vise at konklusjonene i Lindhards rapport ikke er riktige, sier han.

FOR RETTEN: Lokfører Ragnar Jensen risikerer flere års fengsel dersom han blir dømt for å ha forårsaket togulykken på Lillestrøm. Han nekter straffskyld.