Lokføreren tiltalt etter gassulykken

Statsadvokaten har tiltalt lokfører Ragnar Jensen (50) for å ha forårsaket togulykken på Lillestrøm i april i fjor. Tiltalen har en minimumsstraff på to års fengsel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jensen var lokføreren som selv berget livet da godstoget han førte dundret inn på Lillestrøm stasjon ved ett-tida om natta onsdag 5. april - uten bremser. Toget kolliderte med et stillestående godstog, og to tankvogner med til sammen 92 tonn propan sprang lekk og tok fyr.

Evakuert

Tankene var bare minutter fra å eksplodere. Dersom det hadde skjedd, ville store deler av Lillestrøm sentrum blitt jevnet med jorda, og høyst sannsynlig ville mange omkommet. 2000 mennesker ble evakuert sju timer etter ulykken, og evakueringen varte i en uke.

Tiltalen innebærer at Jensen selv forårsaket bremsesvikten gjennom uaktsomhet. Ifølge tiltalen gjorde Jensen en rekke uaktsomme handlinger som resulterte i ulykken han nå er tiltalt for å ha forårsaket:

  • Han unnlot å ta en såkalt tetthetsprøve som ville ha avslørt om toget hadde bremselekkasje.
  • Han innstilte lokomotivets ATC på 100 kilometer i timen, selv om 90 km/t var den maksimalt tillatte hastigheten.

Mistet bremseeffekten

  • Under kjøringen sto førerbremseventilen i midtstilling, i stedet for den påbudte fartsstillingen. Dette betyr at bremsesystemet ikke fikk etterfylt lufta som er nødvendig for at bremsene skal fungere, og bremsene mistet all effekt.
  • Jensen unnlot, ifølge tiltalen, å foreta prøvebremsing på første mulige sted. Hadde han gjort dette, ville han oppdaget at bremsene ikke fungerte som de skulle før fallet ned mot Lillestrøm.

I stedet oppdaget Jensen bremsesvikten da det var for seint, og toget akselererte mot kollisjonsstedet. Han vurderte å hoppe ut, men kastet seg i stedet inn i motorrommet, der han ble kastet veggimellom under sammenstøtet.

Maks 21 år

Den regjeringsoppnevnte granskingskommisjonen ledet av lagdommer Vibecke Groth kritiserte Jensen for nøyaktig de samme forholdene. Nå har statsadvokaten vurdert forholdene som straffbare etter straffelovens paragraf 148, å forårsake en jernbaneulykke. Loven har en strafferamme på 21 år, med en minimumsstraff på to års fengsel.

Groth-kommisjonen konkluderte med at den eneste sannsynlige årsaken til at bremsene sviktet, var at Jensen holdt bremseventilen i feil stilling. Når saken kommer opp i retten, vil dette trolig bli bestridt av Jensen. Han har hele tida hevdet at han holdt ventilspaken i riktig stilling.

Norsk Lokomotivmannsforbund har opprettet et eget utvalg som har gransket de tekniske bevisene rundt ulykken, og har etter det Dagbladet kjenner til kommet til at Jensen ikke kunne holdt ventilen i feil stilling. Dette vil trolig bli et sentralt tema når saken kommer opp for retten.

- Vi har ikke vurdert tiltalen ennå, men vi vil sørge for at Jensen får all nødvendig støtte i den videre saksgangen, sier nestleder Roald Nyheim i Lokmannsforbundet. Advokat Harald Stabell vil trolig forsvare Jensen i retten.

Lokfører Ragnar Jensen ble etter de offentlige høringene i januar tatt ut av tjeneste som lokfører. Han ønsket i går ikke å kommentere tiltalen.

BREMSESVIKT: Flammene sto høyt til værs på Lillestrøm stasjon.