Lokførerne vil ha våpen på toget igjen

Raser mot NSB-forbud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fra 1950-tallet og fram til nyttår hadde landets lokførere et gevær på toget for å kunne avlive påkjørte dyr. NSB satte en stopper for ordningen på grunn av at de mente praksisen var i strid med våpenloven. Nå slår Rådet for dyreetikk alarm og krever våpnene installert i førerhuset igjen.

- Å forlate et dyr som lider, er både uetisk og i strid med dyrevernloven. På øde jernbanestrekninger vil det ta lang tid før viltnemnda er på plass og kan skyte de skadde dyrene. Lokførerne må ha våpen, sier leder Grethe Fossli i rådet til Nationen.

- Må få større ansvar

I sesongen 2005/06 ble nesten 1000 hjortevilt påkjørt av toget - i snitt opptil tre dyr daglig. Rådet mener NSBs lokførere må pålegges et større ansvar enn bilførere, som bare har plikt til å varsle viltnemnda eller politiet når de kjører på et dyr.

- Dyrevernloven er helt klar på at alle har plikt til å sørge for at dyr ikke lider unødig. Sett i lys av antallet og hvor lenge dyrene må lide hvis NSB bare varsler viltnemnda og kjører videre, er dette i strid med loven, mener Fossli.

- Ikke sikkert

NSB kan søke om dispensasjon fra våpenloven hvis de tror praksisen er i strid med den. Det har imidlertid ikke NSB tenkt å gjøre.

- Ordningen er et brudd på våpenloven og kunne ikke fortsette. I de nye vognsettene er det ikke lenger avstengte lokomotiver, men et avlukke der føreren sitter. Der er det vanskelig å få til sikre løsninger for oppbevaring av gevær. Trusselbildet er blitt slik at vi kan risikere at passasjerer forsøker å tilegne seg våpenet, sier informasjonssjef Preben Colstrup i NSB. Han understreker at det er Jernbaneverket, ikke NSB, som har ansvaret når dyr blir påkjørt.

HVA VENTER RUNDT NESTE SVING?: NSBs lokførere må regne med å kjøre på dyr på jobben; i 2005/06-sesongen ble 1000 hjortevilt påkjørt. Foto: ALEKSANDER NORDAHL
HVA VENTER RUNDT NESTE SVING?: NSBs lokførere må regne med å kjøre på dyr på jobben; i 2005/06-sesongen ble 1000 hjortevilt påkjørt. Foto: ALEKSANDER NORDAHL Vis mer

CargoNet, som har ansvaret for godstogene i Norge, har valgt å følge NSBs eksempel og kvitte seg med geværene i førerhuset.

Levde etter fire timer

Nationen bringer i dagens avis også historien om lokfører Kjell Einar Sørensen, som kjørte på en reinsdyrflokk og måtte kjøre fra dem fordi han ikke hadde gevær. Fire timer etter var de sju skadde dyrene fortsatt ikke avlivet.

Leder i Lokomotivmannsforbundet, Øystein Aslaksen, mener NSB fjerner våpnene av økonomiske motiv.

- Vedlikehold og opplæring koster noen kroner, men gir færre lidelser for dyrene. For oss er det en enorm belastning å måtte forlate dem, sier Aslaksen og mener det er en smal sak å sikre våpnene skikkelig.