TOMT VERKSTED: I dette lokalet skulle Leif-Arne Syversen, sammen med et team spesialister, utvikle en prototyp for en revolusjonerende elbil. Leieavtalen er for lengst sagt opp. Foto: Iván Kverme.
TOMT VERKSTED: I dette lokalet skulle Leif-Arne Syversen, sammen med et team spesialister, utvikle en prototyp for en revolusjonerende elbil. Leieavtalen er for lengst sagt opp. Foto: Iván Kverme.Vis mer

Lokket investorer med elbilrevolusjon - nå er pengene brukt opp

Leif-Arne Syverstad hentet inn 4,16 millioner kroner til det han hevder er revolusjonerende elbilteknologi. Ingenting er produsert, og pengene er borte.

(Finansavisen): – Hvor er alle pengene blitt av, det kan man lure på. Vi har aldri fått riktig informasjon om noe, sier en aksjonær til Finansavisen.

Han ønsker ikke å stå frem med navn, men har investert et betydelig, sekssifret beløp i selskapet Elasy, som er etablert av Leif-Arne Syverstad (58), skriver Finansavisen.

I et leid verkstedlokale på Jessheim skulle det utvikles en prototyp for en revolusjonerende elbil. I beste fall skulle den stå klar i 2018.

«Drivverket skaper energi. Det vi gjør er å fylle på strøm mens man kjører,» sa Syverstad til Finansavisen for et drøyt år siden.

«Det er komprimering av eksisterende energi som gjør at du får en vesentlig effektøkning,» fortsatte han.

Smartere enn Tesla?
Syverstad har ingen formell forskerbakgrunn, men var på 00-tallet involvert i det fallerte pyramidespillet World Wide Alliance og det omstridte, pyramidelignende spillkonseptet Playroom4you, der man etter en inngangsbillett til 25.000 kroner ble forespeilet store inntekter gjennom verving av nye spillere.Elasy skulle hente 25 millioner kroner til å bygge prototypen.

Senere skulle teknologien lisensieres ut eller selges til bilprodusenter.

«Si at en Tesla greier å gå 30 mil. Når vi implementerer vår teknologi, vil den samme bilen gå 100 mil uten å lade,» hevdet han.Men like etter ble leiekontrakten for verkstedlokalet sagt opp. De 4,16 millioner kronene Syverstad lyktes å hente inn fra drøyt 60 aksjonærer, er nå borte.

Ifølge et aksjonærbrev datert 26. mai i år, skal det blant annet ha gått 2.178.000 kroner til diverse omkostninger de siste tre årene, herunder tap av innskudd ved eiendomskjøp på 990.000 kroner.

– Jobber med løsninger
– Det er ingenting som er hemmelig her. Regnskapene er godkjent og revidert, sier Syverstad til Finansavisen nå, selv om 2016-regnskapene til Elasy Group, Elasy Holding og Elasy Aircraft ikke er å finne hos Brønnøysundregistrene.

– Aksjonærer føler seg lurt?

– Pengene har gått til utstyr og lønninger. Jeg er veldig lite interessert i å komme med mer informasjon enn det. Vi kan diskutere hvilken type avis dere er og hvordan dere skriver artiklene. Jeg kommer ikke til å uttale meg til mediene før vi er ferdig med prosjektet.

– Hvordan skal dere greie det uten penger og lokaler?

– Jeg kommer ikke til å svare på spørsmålet ditt, men det jobbes med løsninger for produksjon av en ny elbil. Alle aksjonærer er informert om dette, hevder Syverstad overfor Finansavisen.

Les mer i dagens utgave av Finansavisen.

Flere økonominyheter

Spår boligprisene enda lenger ned
- Dette er en bemerkelsesverdig bragd
Tommelen ned for Siem Offshore