SVENSK KAMPANJE: Et reklamebyrå så seg inspirert av statistikken som viste at en av fire amerikanere ville forlate landet om Trump ble president. Foto: Round and Round
SVENSK KAMPANJE: Et reklamebyrå så seg inspirert av statistikken som viste at en av fire amerikanere ville forlate landet om Trump ble president. Foto: Round and RoundVis mer

Lokket med jobb i Sverige dersom Trump skulle vinne: Fikk 900 søknader

«Ser du etter et nytt land? Vi ser etter nytt talent!»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Under det omstridte amerikanske valget i fjor, var det mange som ga uttrykk for at de ville forlate landet om Trump ble president. Dette satte i gang en idé hos et svensk reklamebyrå.

«The Great Trump Escape» ble kampanjen som skulle friste amerikanere til å flytte til Sverige og søke jobb i reklamebyrået - og det gikk over all forventning.

Forlate landet
«Super Tuesday» er dagen hvor primærvalgene avgjøres i mange stater, og gir en god pekepinne på hvem som blir partienes kandidater. Dagen etter kunngjorde Google at søk etter uttrykket «Flytt til Canada» var høyere enn på noe annet tidspunkt i Googles historie, skriver BBC.

Økt trafikk til Canadas nettsted for innvandring og statsborgerskap forårsaket problemer, og besøkende fikk beskjed om forsinkelser ved bruk av nettstedet.

En rekke kjendiser gikk også hardt ut mot Trump, og truet med å forlate landet.

«The Great Trump Escape»
- Vi er ikke noe mer imot Trump enn normalen. Jeg synes det er deprimerende at et menneske med slike verdier og menneskesyn kan ha den makten, sier Andreas Ullenius fra Round and Round.

Round and Round er et svensk reklamebyrå. De lot seg inspirere av statistikken som viste at 1 av 4 amerikanere ville vurdert å forlate landet om Donald Trump ble president.

Dette ga gnist til ideen om hjelpe disse amerikanerne. De ville gjøre den omfattende prosessen, altså å finne ny jobb og forlate landet, litt lettere.

«Last opp din portefølje, og vi vil kun motta den om Donald Trump blir valgt som neste president i USA i november.»

- Vi satte i gang med kampanjen i høst, under valgkampen. Vi har mange internasjonale kunder, og trenger noen som har engelsk som morsmål. Men ingen trodde han faktisk skulle vinne, sier Ullenius.

Kampanjen har fått mye reaksjoner, mye mer enn forventet.

Etter at Trump ble valgt, mottok reklamefirmaet 900 søknader. Cirka 80 % var fra amerikanere.

Er det bare humor og reklamestunt, eller skal dere faktisk ansette noen?

- Det er en kombinasjon. Vi kommer til å ansette noen - det er målet. Vi har gått gjennom 900 søknader, og holder på å intervjue over Skype. Vi har intervjuet en del som ikke vil flytte allikevel, men også en del som helt klart er seriøse, forteller Ullenius.

Hva kan Sverige friste amerikanerne med?

- Jeg tror det beste er å teste noe annet. Største fordelen er selvsagt at Trump ikke bestemmer her, sier han humoristisk.

På kampanjenettsiden fristes det også med at jobb i Sverige kan tilby lang fødselspermisjon, fem uker ferie og anstendig helsevesen. Likevel avsluttes kampanjen avsluttes med:

«Men, ærlig talt, vi håper virkelig ikke det vil komme til dette. Ta deg sammen, Amerika.»

Det var Business Insider som omtalte saken først.