Lokomotivet

Historien om jernbanen i Norge er historien om framveksten av det moderne Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SJELDEN

vil en bedriftshistorie være så sammenfallende med Norges historie som den nyeste på markedet: «Jernbanen i Norge 1854- 2004». Det gedigne tobindsverket, som ble gitt ut i forbindelse med markeringen av at det er gått 150 år siden åpningen av landets første jernbanestrekning, mellom Christiania og Eidsvoll, handler om selve lokomotivet i samfunnsutviklingen fra 1854 og langt inn på 1900-tallet. NSB og Jernbaneverket har da heller ikke knuslet med utgiftene til et sånt verk som skal gis i jubileumsgave til de ansatte i de to virksomhetene. Budsjettet for markeringen var på 15 millioner kroner, og det alt vesentlige har gått til å dekke utgiftene til bokverket.

«DET ER VANSKELIG

å se for seg en like rask og omfattende endring og modernisering av det norske samfunnet fra midten av 1800-tallet av uten jernbanen,» skriver Trond Bergh, i det første bindet som strekker seg fram til krigsutbruddet i 1940. Det er en nøktern formulering, nærmest et understatement.

Jernbanen var en forutsetning for moderniseringen av samfunnet. Den omformet det i hurtigtogsfart, slik den formet samfunn over hele kloden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer