Lønn for strevet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) vurderer økonomisk premiering av skoler som klarer å holde på elevene sine. I en fersk OECD-rapport om norsk yrkesopplæring påpekes nettopp det store antallet elever som faller fra som et systemproblem. En av tre som starter på yrkesopplæring fullfører ikke innen fem år. Nesten alle som slutter er gutter. Men dette trengte Solhjell ingen OECD-rapport for å vite.

Kunnskapsløftet skal oppgraderes. Nå skal yrkesopplæring faktisk bli en mer praktisk skole, noe fagfolk og elever lenge har bedt om. Også fellesfagene matematikk og engelsk skal yrkesrettes mer. Økt tilskudd skal forhåpentligvis gi flere læringsplasser. Solhjells planer om et belønningssystem for særlig god elevoppfølging kan virke inspirerende. Alt tyder på at jo før skolen setter inn ekstra ressurser, jo bedre blir resultatene på sikt. Men å finne ut hvilke skoler som er «de flinkeste guttene i klassen» kan lett utvikle seg til ei byråkratisk skolenøtt. Noen skoler vil selvsagt ha langt bedre utgangspunkt enn andre.