- Lønn, lønn, lønn!

- Vi har helt for jævlige arbeidsforhold. Men det som teller nå er lønn, lønn, lønn, sier forbundssekretær Roger Hansen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Nå er vi i streik! Angrer dere? spør forbundsleder Per Østvold som ankommer sin egen forhandlingsdelegasjon. De sitter i tåkelakte lokaler i Folkets Hus i Oslo. Forsamlingen bare ler.

- Men det var synd, jeg vedda en flaske whisky som jeg taper nå. Jeg trodde aldri de skulle legge fram et så dårlig tilbud. Dette er tragikomisk - det føles som om de bare leker med deg, sier forbundssekretær Alf Ragnar Karlsen.

Det går i svart kaffe hos bussjåførene - på nabokontoret har representantene for langtransportsjåførene «endelig fått en øl og wienerbrød».

Blir blidere

- Det er andre som tjener mindre enn oss. Men vår arbeidssituasjon er spesiell. Vi må være disponibel hele døgnet. Det finnes neppe skiftarbeidere som tjener så dårlig som oss, sier Roger Hansen.

- Nå har vi venta på streik i ukesvis. Hvorfor ble det akkurat dere?

- Irritasjonen og aggresjonen har bygget seg opp over år. Vi har sakket etter, sier Roger Hansen.

- Blir bussjåførene blidere hvis dere får innfridd kravene?

- Ja, garantert. Nå er det lønn, lønn, lønn.

- Men vi har ikke hørt like mye til dere som til for eksempel lærere og sykepleiere?

- Vi som ikke har 3-4-5 års skolegang har ikke brust så mye med fjæra. Men vi har jobbet i det stille, påpeker Hansen og understreker at de er klare til å streike så lenge det skulle være. Penger er det nok av. De streikende får 350 kroner dagen - nesten en netto bussjåførlønn, ifølge mennene i forhandlingsdelegasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Streikebrytere

Planene for å møte eventuelle streikebrytere er allerede påbegynt. Transportarbeiderforbundet har allerede fått signaler om at selskaper som driver turbilkjøring i Oslo, og som er tatt ut i streik, har formidlet turene til ikke-streikende selskaper.

- Det skal forhindres. Først kontakter vi selskapene. Nytter ikke det, skal vi fysisk forhindre bussene i å kjøre ut.

De streikende godtar at uorganiserte kjører ruter de fra før er satt opp på, men ikke arbeid utover det. De godtar heller ikke at reservesjåfører blir tatt inn.

- Arbeidsgiverne må passe seg slik at de ikke provoserer mer enn de allerede har gjort. Streikebryteri er en alvorlig sak som vil forlenge konflikten, mener Roger Hansen.