Lønnsforhandlinger på felgen

STAVANGER (Dagbladet): Her sykler en Statoil-ansatt til jobben sin ved gassterminalen på Kårstø - skal han ha lønn, eller er han ennå ikke på arbeid?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Han er på jobb, mener de Statoil-ansatte. - Slett ikke, han er ikke på jobb før han er framme ved arbeidsstedet, framholder Statoil-ledelsen.

Det dreier seg om noen små minutters transport, enten i bil, på sykkel eller til fots. Nå møtes Statoil og de ansatte i Gulating lagmannsrett for å finne ut når arbeidstida egentlig begynner. Rettssaken er svært prinsipiell og kan få konsekvenser for tusener av arbeidstakere.

- I gjennomsnitt bruker de Statoil-ansatte ved gassterminalen på Kårstø ti minutter fra de passerer porten til de er ved arbeidsstedet. Det skal være lønnet arbeidstid, sier Hans Marius Saltveit, leder for de YS-organiserte ved Kårstø.

Tapte første slag

De ansatte fikk fullt medhold i herredsretten, som også idømte Statoil saksomkostninger. Men Statoil anket, og i dag skal retten på befaring til Kårstø.

- Statoil er uenig i dommen, tradisjonelt har jo stemplingsurene i industrien vært plassert ved den enkeltes arbeidssted. Der avløser skiftene hverandre, der begynner arbeidet, påpeker informasjonssjef Kjell Varlo Larsen ved Statoil Kårstø. YS-leder Saltveit er forundret over at Statoil anker en så krystallklar dom.

- Statoil burde ha akseptert dommen og oppnådd ro og fred. Arbeidsgiveren kunne nå ha prioritert viktigere ting i forhold til sine ansatte, mener Saltveit.

Herredsretten slår fast at arbeidstida begynner når de Kårstø-ansatte passerer hovedporten. Men så er det slik at det finnes flere innganger til det store anlegget. Og Statoil vil i lagmannsretten understreke at arbeidsgiver må ha rett til å bestemme hvilken port som egner seg best for hver enkelt arbeidstaker.

Taper penger?

De ansatte aksepterer ikke at lønnet transport fra porten til arbeidsstedet vil gå ut over verdiskapingen og påføre Statoil utgifter. Statoil vil prøve å dokumentere det motsatte, at bedriften rammes økonomisk dersom arbeidsdagen skal begynne idet inngangen passeres.

Både NHO og arbeidstakerorganisasjonen følger rettssaken med interesse. Det er første gang en slik arbeidstvist prøves for domstolene.

RETTSSAK: Skal de Statoil-ansatte på Kårstø ha lønn mens de sykler, går eller biler til jobben? Lagmannsretten skal avgjøre når arbeidsdagen begynner.