Lønnskamp og statistikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Det tekniske beregningsutvalget for lønnsoppgjørene la fredag fram sin statistikk over lønnsutviklingen i fjor. Den viser at lærerne fikk mest, nærmere åtte prosents lønnsøkning, mens kommuneansatte fikk minst, rundt 3,5 prosents vekst. Både myndighetene og arbeidslivets parter er representert i utvalget, ikke minst for at det skal være enighet om det som er grunnlaget for de argumenter som blir brukt i det kommende lønnsoppgjøret.
  • Men allerede nå er det strid om tallene som viser de forskjellige yrkesgruppenes lønnsutvikling. Lærerne vil selvsagt ikke at deres status som fjorårets lønnsvinnere skal bli et argument for at de bør finne seg i å bli tapere i år. De viser til at de selv har betalt for en stor del av sin lønnsøkning gjennom den avtalen de har inngått med staten om merarbeid. Det var jo også tidligere utdanningsminister Trond Giskes begrunnelse for å gi lærerne et lønnsløft utenom det ordinære lønnsoppgjøret. En annen begrunnelse var at det var helt nødvendig for å rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft i skolen.
  • Likevel har denne utradisjonelle måten å justere lønnsnivået til en yrkesgruppe bidratt til at andre yrkesgrupper nå krever en liknende behandling. Sykepleierne krever 50000 kroner i tillegg. Hjelpepleierne krever et tilsvarende beløp. Det samme gjør barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere i Fellesorganisasjonen. I privat sektor frykter man at dette kvinneopprøret skal sprenge alle økonomiske rammer og føre til renteøkninger og svekket konkurranseevne.
  • Istedenfor at vårens lønnsoppgjør utvikler seg til en alles krig mot alle, bør partene i god tid før det braker løs, sondere mulighetene for liknende produktivitetsavtaler som lærerne nøt godt av. Dersom sykepleiere og hjelpepleiere kan spille inn løsninger som øker effektiviteten og dermed reduserer arbeidskraftbehovet, bør det også være rom i økonomien for større lønnsøkninger enn rammene tilsier. Så får både vinnere og tapere slåss så godt de kan om de midlene som er innenfor rammene. Lite er oppnådd hvis lærerne igjen skal bli lønnstapere.