TØFF HVERDAG: Ifølge Fellesforbundet må renholdere ved en rekke Oslo-hoteller vaske 30 prosent flere hotellrom pr dag etter at ISS overtok renholdsoppdragene. Foto: Truls Brekke / Dagbladet
TØFF HVERDAG: Ifølge Fellesforbundet må renholdere ved en rekke Oslo-hoteller vaske 30 prosent flere hotellrom pr dag etter at ISS overtok renholdsoppdragene. Foto: Truls Brekke / DagbladetVis mer

- Løp fortere eller mist jobben

Flere hoteller kutter renholdskostnadene. Prisen er det ifølge Fellesforbundet renholderne i ISS som må betale.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Ifølge Fellesforbundet får ikke renholdere ved hotellene annet valg enn å løpe beina av seg, eller risikere å miste jobben etter at ISS har gått inn i en rekke store hotellkjeder.

Manifest Senter for samfunnsanalyse la i dag fram en rapport som ifølge Fellesforbundet underbygger denne påstanden. Ifølge Manifest har renholderne fått nærmere 30 prosent høyere arbeidsbyrde etter at ISS overtok.
 
Les også:
Dagbladet har i en serie artikler avdekket råtne forhold i renholdsbransjen.

- Direkte ulønnsomt Også Petter Stordalens Choice-kjede har nylig overført renholdstjenester til ISS, men er ikke omfattet av tallgrunnlaget fra Fellesforbundet. Blant annet har LO truet med boikott.

- Choice tjener ikke noe på at medarbeidere ikke får det de har krav på. Slitne og misfornøyde medarbeidere er direkte ulønnsomt, skriver Stordalen i et innlegg i Dagbladet tirsdag

I sitt svar på kritikk rettet mot innkjøpte tjenester fra ISS, hevder han Arbeidstilsynet ville «stengt virksomheten for lengst».

- Må jobbe fortere Særlig støtte får ikke Stordalen av Fellesforbundet.
- Det vi ser der ute er en helt annen virkelighet enn den Stordalen beskriver. Vi snakker her om folk som rett og slett blir outsourca til uførhet, sier Birgit Tandberg i Fellesforbundet.

Hun viser til at det tidligere var hotellene som skulle tjene penger. Nå er det to parter, både hotell og ISS, som skal tjene penger på den samme jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- DIREKTE ULØNNSOMT: Hotell-gründer Petter Stordalen mener dårlige arbeidsforhold er direkte ulønnsomt. 
Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
- DIREKTE ULØNNSOMT: Hotell-gründer Petter Stordalen mener dårlige arbeidsforhold er direkte ulønnsomt. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX Vis mer

- Det betyr bare at hotellrenholderne må løpe fortere, som om de ikke løp fort nok fra før, sier Tandberg.

Ifølge Tandberg risikerer renholdere å miste jobben om de jobber så fort at de gjør en dårlig jobb. Gjør de en god jobb, risikerer de ifølge henne å miste jobben fordi det går for sakte.

- Renholderne står overfor en nærmest umulig oppgave, samtidig som arbeidsgiveren og hotellene forlanger både kvalitet og kvantiet, sier Tandberg.

Analyserer ansatte Ifølge Fellesforbundet skulle renholderne ved First Hotel Millennium ordne 17 rom pr dag før ISS overtok. Etter at ISS tok over oppdraget, hevdes det renholderne må rekke over 24 rom pr. dag.

- Vi har gjennomført effektiviseringsmålinger, ja. Men hva tallene viser er intern informasjon vi ikke går ut med. Jeg ønsker derfor ikke å kommentere dette ytterligere, sier direktør Johan Appelgren ved First Hotel Millennium til Dagbladet.

Andre hotelldirektører Dagbladet har vært i kontakt med henviser til ISS for kommentarer vedrørende renhold på sitt respektive hotell.

- Lavere sykefravær ISS går ikke god for påstander om 30 prosent større arbeidsbyrde for deres hotellrenholdere.

NY RAPPORT: Tidligere journalist og historiestudent Lotta Elstad har utarbeidet rappprten for Manifest. 
FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET
NY RAPPORT: Tidligere journalist og historiestudent Lotta Elstad har utarbeidet rappprten for Manifest. FOTO: ADRIAN ØHRN JOHANSEN/ DAGBLADET Vis mer

- Vi anslår at vi har ti prosent forbedringspotensiale sammenliknet med hotellenes eget renhold. Der må vi også ligge skal vi være konkurransedyktige og overta renhold fra hotellene, sier konserndirektør Jan Bjørneboe i ISS til Dagbladet.

Ifølge Bjørneboe har ISS overtatt 500 tidligere hotellansatte renholdere. Han hevder sykefraværet blant disse er lavere enn blant øvrige ISS-ansatte.

- Det gavner ikke oss å sette urealistiske mål. Våre kunder er nå noen av de mest kjente og seriøse i Norge. Da kan vi ikke tillate oss å ture fram som vi vil, sier Bjørneboe.
 
Såkalt drittjobb Bak rapporten «ISS-metoden» står Lotta Elstad i Manifest. Hun har tidligere tatt seg fra fri fra jobb og studier for selv å erfare hvordan renholdsbransjen er i praksis. Resultatet ble boka «En såkalt drittjobb.»

- ISS-ansatte ved hotellene føler at deres helse brytes ned. Dette er særlig problematisk når regjeringa samtidig sier at vi skal stå lenger i jobb. Ingen kan jobbe i ISS-tempo til de blir pensjonister, sier Elstad.

Ifølge Manifest står det ingen ekstern finansiering bak rapporten.