Løper fra tog-løftene

Partiene på Stortinget lovte flust med penger for å forberede de nye krengetogene da Stortinget behandlet Norsk Jernbaneplan i vår. Ap lovte 1000 millioner kroner. Høyre, Sp, KrF og SV 1600 millioner. Nå løper de samme partiene fra sine ord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed kan togskandalen Dagbladet avslørte i går påføre politikerne store troverdighetsproblemer.

Partienes samferdselspolitikere overgikk hverandre i løfter, kronesummer og begrunnelser for hvorfor man nå måtte satse store pengesummer på Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen. Senterpartiet, KrF, SV og Høyre tok hardest i. De sørget for flertall for å bevilge 1600 millioner kroner over fire år.
Ap var litt mer «ansvarlig» og foreslo bare 1000 millioner.

Fordelt over fire år snakket landets nasjonalforsamling uansett om en satsing på mellom 250 (Ap) og 400 (H, Sp, SV og KrF) millioner kroner årlig for budsjettperioden 1998- 2001. Dette har Jagland-regjeringen suverent sett bort fra i sitt budsjettforslag. Nå sitter samferdselsminister Odd Einar Dørum og Jernbaneverket med peanøtter der de hadde trengt milliarder. En politisk avskjedsgave fra Ap til Sentrum som vil sette Stortingets, regjeringens og NSBs troverdighet på en alvorlig prøve.

Høyre da og nå

Høyres Thorhild Widvey ordla seg slik i juni:
- Stortinget og NSB kan regne med Høyre når man kommer til de årlige budsjettene. Vi skal finne de 600 millionene som skal til for å få dette til (i tillegg til regjeringens forslag - red. anm.)
I går la Høyre fram sitt alternative budsjett til Jagland-regjeringens: Ikke ett ord om krengetogtilpasninger. Tvert imot foreslår partiet reduserte tilskudd til NSB.

KrF da og nå

KrFs May-Helen Molvær Grimstad sa:
- Dersom ein skal få full effekt av dette, treng ein å investere 1,6 milliarder kroner. Burde ikkje då regjeringa kome med det beløpet, slik at ein verkeleg fekk full satsing på dette?

I dag sier KrFs parlamentariske leder Einar Steensnæs:

- Vi vedkjenner oss hvert ord fra denne debatten. Spørsmålet er nå hvordan vi skal finne plass til denne satsingen innenfor akseptable rammer. En ting er å komme med forslag. En annen ting er å få det igjennom.

Venstre da og nå

Venstre var ikke representert i samferdselskomiteen i forrige periode, men har nå fått samferdselsministeren, Odd Einar Dørum. Dørums politiske rådgiver, Atle Hamar, har denne kommentaren:
- Vi er meget klar over problemstillingen. Vår utfordring er å gjøre en jobb med det budsjettet vi arvet fra Thorbjørn Jaglands regjering. Det har på ingen måte tatt hensyn til de vedtak Stortinget gjorde, verken på vei eller bane.

Ap da og nå


Ap's saksordfører for jernbanemeldingen, Johan Nyland, sa dette i debatten for få måneder siden:
- Det er ingen grunn til å legge skjul på at vi også kunne ønsket oss høyere rammer til jernbaneformål.

I dag stiller tidligere stortingsrepresentant Johan Nyland seg uforstående til Jagland-regjeringens forslag om bare å sette av 57 millioner kroner.

NSB da og nå

Nå stirrer samferdselspolitikere og NSB-ansvarlige vantro på Jagland-regjeringens forslag: 57 millioner kroner for neste år.

NSBs styreformann Arent B. Henriksen ventet for sikkerhets skyld med å bestille togene til Stortingets vedtak forelå.

- Stortingets vedtak var en forutsetning for det kjøpet vi gjorde, sier Henriksen til Dagbladet.