LOs svik mot dykkerne

- LO og Arbeiderpartiet var avhengige avdykkerne for å redde arbeidsplasser. Det var ikke teknisk mulig å gjennomføre slik ilandføring uten å skade dykkere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SKAL EN FORSTÅ DEN lunkne holdningen til LO og Arbeiderpartiet til å ta dykkerens kamp for en sikker arbeidsplass alvorlig, må en gå tilbake til 1960-tallet. De var avhengige av dykkerne for å redde arbeidsplasser, etter lang tid med feilslått høyrisikopolitikk som gjorde Norge til verden største uavhengige transportør av olje.

Norsk verftsindustri og norske redere satset på 60-tallet tungt på bli blant de store innen internasjonal sjøtransport av oljeprodukter. Verftsindustrien og rederene var tett sammenvevd både gjennom kunde/leverandør-forhold og ved at rederne var store eiere i verftene. Aker var for eksempel eid av Fred. Olsen Gruppen.

MYNDIGHETENE OG fagforeningene var også sterkt involvert. Verftsindustrien mottok meget store subsidier, og arbeidsplassene ble nærmest holdt i live ved hjelp av statlige garantier og overføringer. Norske banker var også sterkt involvert som långivere og tilretteleggere av finansiering.

Det var derfor hele den norske økonomien som ble lagt i potten i satsningen på å være stor i internasjonal oljetransport. Det var overkapasitet innen internasjonal skipsbygging allerede sent på 60-tallet og tidlig på 70- tallet. Kraftig vekst i behovet for transporttjenester gjorde imidlertid at overkapasiteten ikke var særlig synlig. Vekst i oljeforbruk og økt behov for transporttjenester og nye skip, spiste raskt opp overkapasiteten i skipsbyggingsindustrien.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.