Losen hoppet av - og skipet doblet farten

Lossjefen forklarer. Og Hvaler kommunestyre midt i oljedebatt da det gikk galt i skjærgården.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Erfarne sjøfolk i Østfold-skjærgården og mange Hvaler-boere stiller store spørsmål med hvorfor losen gikk av midtveis i skjærgården og hvorfor det havererte lasteskipet «Godfoss» doblet farten så snart losen var borte.

I formiddag opplyser Kystverket at det islandskeide skipet først kolliderte med en skipskipslykt.

Nå frykter alle en oljekatastrofe i landets eneste nasjonalpark til sjøs - Ytre Hvaler nasjonalpark.

I formiddag har oljen nådd land på Akerøya.

Ifølge et GPS-overvåkningskart hadde lasteskipet med 439 konteinere med byggevarer ombord 7,4 knops fart da losen ble satt av ved Skipstadsand.

Kort tid etter da skipet smalt i fjell ved Kvernskjæret, var marsjfarten oppe i 13,5 knop, melder Fredriksstad Blad.

Losoldermann Elise Rusten sier at både losens «korte jobb» og skipets fart var etter forskriftene. Hun har en forklaring på begge forhold, men lokale skeptikere er likevel ikke beroliget over de faglige vurderingene.

Særlig ikke med fasit i hånden over det som skjedde i går kveld - og på at det var en tilsvarende grunnstøting i samme område for tre måneder siden.

Her er forklaringene Kommunestyret i Hvaler satt samlet i går kveld og diskuterte nettopp beredskap og forvaltningsplan for den maritime nasjonalparken da den potensielle oljekatastrofen skjedde.

Først losoldermannens forklaring til skipsfart og los ombord.

- Det er riktig at noen loser følger skipene helt ut til åpent hav og at noen går av underveis, som i går kveld. Det skjer ikke etter eget forgodtbefinnende, understreker Rusten overfor Dagbladet i formiddag.

Slik er praksis:

- Med nye skip og mannskap som ikke har seilt her tidligere, følger losen alltid med ut til Vidgrunnen. Men med erfarne mannskap, som i går kveld, er det i tråd med vår faglig vurderte praksis at losen avslutter oppdraget på vei ut fra Fredrikstad underveis, som i går kveld. Mannskapet på «Godafoss» er svært godt kjent her. De trafikkerer dette farvannet minst annenhver uke, sier losoldermannen.

- Og doblingen av fart?

 FULL LAST - FULLE OLJETANKER:  Konteinerskipet "Godafoss" omringet av oljelenser og fast på skjæret i Hvalerskjærgården i formiddag . FOTO: JOHN TERJE PEDERSEN/DAGBLADET.
FULL LAST - FULLE OLJETANKER: Konteinerskipet "Godafoss" omringet av oljelenser og fast på skjæret i Hvalerskjærgården i formiddag . FOTO: JOHN TERJE PEDERSEN/DAGBLADET. Vis mer

- Det er også helt i tråd med godt sjømannskap. «Godafoss» har en maksfart på 22 knop, og 60 prosent av toppfart - drøyt 13 knop som her - er helt optimal fart for et slikt skip. Farten er nødvendigvis lavere lengre inn, også for at losen skal komme over i egen båt, sier losoldermann Elise Rusten til Dagbladet.

Diskuterte da det smalt Kommunestyret i Hvaler visste ikke noe om hva som skjedde i skjærgården utenfor kommunehuset da debatten om forvaltningsplanen for nasjonalparken var i gang.

SV-representanten Øyvind Fjeldberg skulle på talerstolen da han ble oppmerksom på at sidemannen i salen, Paul Henriksen (Ap) fikk en nyhetsmelding på sin mobiltelefon om grunnstøtingen.

- Sånn sett ble det jeg som først fortalte de andre i kommunestyresalen om hva som hadde skjedd. Forenklet sett ble kommunestyret enige om å kreve bedre oljevernberdskap i nasjonalparken og en bedre merking av den faste leia for den store skipstrafikken, sier Fjeldberg til Dagbladet.

Svar - og flere spørsmål Han får høre losoldermannens forklaring om fart og om skip med los bare halve veien ut fra Fredrikstad.

Han sitter likevel igjen med med flere spørsmål, særlig to:

- Når store skip skal inn til Fredrikstad kommer losen alltid ombord helt ute ved Trestakken og følger helt inn, etter det vi vet, vi som bor her. Men seilasen ut igjen fra Fredrikstad er jo akkurat den samme, og hvorfor er det bare los ombord halve distansen da, spør kommunestyrerepresentanten.

Og spørsmål to:

- Fra nasjonalparken ble opprettet har vi alltid hørt at trafikksentralen i Horten beordret los hele strekningen mellom åpent hav og Fredrikstad - begge veier. Hvorfor den praksisen er endret har vi ikke fått noen god forklaring på, sier kommunestyrerepresentant Øyvind Fjeldberg til Dagbladet.

Krever los Også Bellona er opptatt av losens rolle i forbindelse med grunnstøtingen i nasjonalparken. Stiftelsen krever at losplikten blir utvidet i slike sårbare områder.

- Grunnstøtingen på Hvaler ville etter all sannsynlighet ikke ha skjedd med los ombord helt ut i åpent farvann, hevder Bellonas rådgiver for skipssikkerhet, Sigurd Enge, i en uttalelse i dag.
 

 FRA LUFTA:  "Godafoss" omgitt av oljelenser og beredskapsfartøy i formiddag. MMS-FOTO: TERJE LØCHEN.
FRA LUFTA: "Godafoss" omgitt av oljelenser og beredskapsfartøy i formiddag. MMS-FOTO: TERJE LØCHEN. Vis mer