SOLGT: I 2009 solgte Forsvaret kystvaktskipet KV Agder. Fartøyet gikk rett til sikkerhetsselskapet Ocean Marine Security i Nigeria, der det inngår i et tungt væpnet paramilitært partnerskap med den nigerianske marinen. Arkivfoto: NTB Scanpix
SOLGT: I 2009 solgte Forsvaret kystvaktskipet KV Agder. Fartøyet gikk rett til sikkerhetsselskapet Ocean Marine Security i Nigeria, der det inngår i et tungt væpnet paramilitært partnerskap med den nigerianske marinen. Arkivfoto: NTB ScanpixVis mer

Lot tre kystvaktskip gå til paramilitære i Nigeria

Forsvaret overbeviste UD om at kjøperen var britisk, og bare drev sivilt. Besøk på Haakonsvern og ukjente papirer viser noe helt annet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet kan i dag avsløre at ytterligere tre utrangerte kystvaktskip har havnet hos paramilitære i Nigeria. Dermed har minst 13 utrangerte marinefartøy gått fra Norge til private sikkerhetsselskaper i Vest-Afrika.

Verken kjøperen eller mekleren la skjul på at de tre tidligere kystvaktfartøyene skulle direkte til Nigeria for å utføre sikkerhetsoppdrag i Vest-Afrika. Men da Tollvesenet stanset transporten, klarte Forsvarets salgsteam å overbevise eksportkontrollen i Utenriksdepartementet om at båten de hadde solgt, bare skulle brukes sivilt.

I dag opereres fartøyene i en tungt væpnet nigeriansk paramilitær flåte i et svært omstridt «partnerskap» med den nigerianske marinen.

Kom fra Nigeria Lite tyder på at Utenriksdepartementet (UD) sjekket bakgrunnen til Atlantique Boats LTD, en liten britisk skipsmekler tilknyttet skatteparadiset Jersey. Hadde de det, ville de raskt funnet ut at selskapet som i 2009 handlet marinefartøy for millioner av kroner verken hadde ansatte eller bokførte verdier på mer enn 131 britiske pund.

TIL NIGERIA: Også det tidligere kystvaktskipet KV Åhav har havnet hos paramilitære i Nigeria. Foto: Forsvaret
TIL NIGERIA: Også det tidligere kystvaktskipet KV Åhav har havnet hos paramilitære i Nigeria. Foto: Forsvaret Vis mer

Ingen av de fire representantene som på Forsvarets invitasjon ble vist rundt på marinebasen Haakonsvern for å handle marinefartøy var tilknyttet dette selskapet. Derimot var de toppledere i det hardbarkede nigerianske sikkerhetsselskapet Ocean Marine Security (OMS). Selskapet har nære bånd til den nigerianske marinen, og eget kontor i operasjonssentralen til den nigerianske marinekommandoen i Lagos.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OMS hadde nettopp vunnet en gigantkontrakt om å levere patruljeskip til den nigerianske marinen. Via selskapets greske agent, støvsuget de det europeiske båtmarkedet på jakt etter passende skip. Det var den greske agenten som ba Forsvaret invitere delegasjonen. Korrespondanse Dagbladet har fått tilgang til viser at det ikke ble lagt skjul på hvem de fire var, hvilket firma de kom fra, og at det var de som skulle ha båtene til oppdrag i Nigeria.

Stanset i tollen I mars 2009 skrev Forsvaret en kontrakt på 2,2 millioner kroner for salget av kystvaktfartøyet KV «Agder». I tillegg kjøpte gruppen med menn det tidligere kystvaktskipet Åhav, som Forsvaret hadde leid fra et privat selskap, og det tidligere svenske kystvaktfartøyet «Lock Ness». Alle skipene var gråmalt i marinens farger, og lå i Bergen i påvente av å bli hentet.

I juni 2009 grep tollerne i Bergen inn da de tre gråmalte kystvaktfartøyene skulle lastes om bord i et digert lasteskip. Tolldeklarasjonen viste at de skulle rett til Port Harcourt i Nigerdeltaet. Tollvesenet var usikre sikre på om forsendelsen var i henhold til Norges strenge eksportregelverk. Det kreves eksportlisens fra UD om noe eksporteres til militær bruk i dette området.

KJENT: Daglig leder Morten Larsos i Norsk Megling og Auksjon bekrefter at toppledelsen i det paramilitøre selskapet Ocean Marine Security var Forsvarets gjester på Haakonsvern da kystvaktskipet KV Agder ble solgt. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
KJENT: Daglig leder Morten Larsos i Norsk Megling og Auksjon bekrefter at toppledelsen i det paramilitøre selskapet Ocean Marine Security var Forsvarets gjester på Haakonsvern da kystvaktskipet KV Agder ble solgt. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

Også UD var skeptiske, og krevde bevis på at Forsvaret ikke var i ferd med å selge krigsskip til militær bruk i Nigeria. I dialogen som fulgte, oppga Forsvaret at Atlantique Boats var kjøperen. Den vesle skipsmekleren i Storbritannia skrev et brev om at det var han som skulle eie og bemanne båtene i Nigeria, og utelukkende bruke dem til gods- og passasjertrafikk for offshorevirksomhet i Vest-Afrika.
Forsvaret sendte UD kopi av salgskontrakten, skipsskjøtet og salgsprotokollen, som alle bekreftet at den britiske mekleren hadde kjøpt KV «Agder». Det paramilitære selskapet OMS ble ikke nevnt med ett ord.

Utenriksdepartementet lot seg overbevise om at alt var i orden og at båtene bare ville utføre sivile oppdrag i Nigeria. De lot lasteskipet seile. I Forsvaret pustet man lettet ut. «Da tror jeg vi er i mål på denne saken», skrev en av salgsoffiserene.

Doble kontrakter Forsvaret har gitt Dagbladet en usignert kopi av salgskontrakten, datert 24. mars 2009. Denne er utstedt til den greske agenten, men på vegne av Atlantique Boats.

Dagbladet kan avsløre at det finnes en annen og signert versjon av kontrakten, skrevet samme dag. Her er alle henvisninger til Atlantique Boats borte, der agenten står alene som kjøper.

SKJØTE 1: Da utførselen av båtene ble stanset i juni 2009, dukket dette skjøtet opp, utskrevet til Atlantique Boats i Storbritannia.
SKJØTE 1: Da utførselen av båtene ble stanset i juni 2009, dukket dette skjøtet opp, utskrevet til Atlantique Boats i Storbritannia. Vis mer

Det finnes også to skjøter, der den ene oppgir det britiske selskapet som kjøper, mens den andre oppgir den greske agenten som kjøper. Begge er stemplet og underskrevet av tre offiserer i Forsvaret. Salgsprotokollen, det såkalte «Protocol of delivery» finnes også i to versjoner, signert og stemplet av Forsvaret samme dag. Det ene er utstedt til Atlantique Boats, mens det andre er utstedt til det nigerianske sikkerhetsselskapets greske agent.

- Det er eksportøren som skal legge fram korrekte og fullstendige opplysninger. Å oppgi uriktige opplysninger er straffbart. Det er for tidlig å konkludere med at UD har blitt forledet i denne saken, men vi vil på bakgrunn av Dagbladets nye opplysninger gjennomgå saken på nytt, sier UDs pressetalskvinne Ane Haavardsdatter Lunde.

«Alminnelig kjent» Den lille britiske båtmekleren Atlantique Boats finnes ikke lenger. Eieren, en 74-åring bosatt på Jersey, døde i fjor etter lang tids sykdom. En nær forretningspartner og venn av mannen sier han aldri har hørt om den greske agenten som signerte kjøpekontrakten på KV Agder. Han jobbet ikke for Atlantique Boats, hevder han. Vennen bekrefter at Atlantique Boats bisto med formidling av patruljebåter til paramilitære i Afrika for noen år siden.

- Dette var ren skipsmekling. Atlantique Boats har aldri kjøpt eller operert egne båter i Afrika. Dette var et lite firma som utelukkende drev med yachtmekling, sier vennen.

SKJØTE 2: Da båtene ble solgt i mars 2009, ble imidlertid dette skjøtet skrevet, direkte til det nigerianske sikkerhetsselskapets greske agent.
SKJØTE 2: Da båtene ble solgt i mars 2009, ble imidlertid dette skjøtet skrevet, direkte til det nigerianske sikkerhetsselskapets greske agent. Vis mer

I Norge bisto Bodø-firmaet Norsk Megling og Auksjon (NMA) med salg av Forsvarets overskuddsfartøy. Daglig leder Morten Larsos husker godt salget av KV Agder, og episoden knyttet til Tollvesenet og UD. Han sier han fikk streng skriftlig beskjed av Forsvarets salgsteam at det var Forsvaret som selger som skulle håndtere kontakten med eksportkontrollen i UD.

- Dette gjaldt også for båtene «Åhav» og «Lock Ness», der UD bare ville forholde seg til de private selgerne.

- Det var aldri noen tvil om at båtene skulle til Nigeria og at de skulle brukes til beskyttelse av oljeinstallasjoner, sier han.

SALGSPROTOKOLL 1: Det finnes også en salgsprotokoll der den graske agenten er oppført som mottager av KV Agder.
SALGSPROTOKOLL 1: Det finnes også en salgsprotokoll der den graske agenten er oppført som mottager av KV Agder. Vis mer

At det var et nigeriansk sikkerhetsselskap som skulle operere båtene i Nigeria, var også godt kjent for Forsvaret.

- Det var alminnelig kjent. Når Forsvaret klarerer kjøperne inn på Haakonsvern, er ikke det ukjent for dem, sier Larsos.

Larsos har ingen forklaring på hvorfor Atlantique Boats ble brukt som mellomledd. Han var heller ikke klar over at det fantes to versjoner av kontrakten, skjøtet og salgsprotokollen. Han mener dette må skyldes rot, der Forsvaret først har utformet papirene feil.

Gjennomgår på nytt Utenriksdepartementet reagerer på de nye opplysningene.

SALGSPROTOKOLL 2: En helt lik salgsprotokoll angir den britiske yachtmekleren som mottager av båten.
SALGSPROTOKOLL 2: En helt lik salgsprotokoll angir den britiske yachtmekleren som mottager av båten. Vis mer

Lunde bekrefter at UD ba om en avklaring da båtene skulle føres ut av landet i juni 2009. Eierne ble bedt om å kontakte departementet for å avklare lisensplikt, der det var direkte kontakt mellom UD og Forsvaret om KV «Agder».

- Videre sendte mekler oss dokumentasjon som bekreftet at den britiske kjøperen av de tre båtene var sluttbruker, og at sluttbruk var for transportoppdrag relatert til offshore-installasjoner utenfor Vest-Afrika, sier hun.

- Utenriksdepartementet vurderte i denne saken at dokumentasjonen som forelå, var tilstrekkelig til å avklare at båtene var sivile, at de skulle brukes til sivilt formål, og at de dermed ikke var underlagt lisensplikt. UD minnet i sitt endelige svar 17. juni 2009 om at fartøyene kunne være lisenspliktige etter «fang alt»-bestemmelsen, sier Lunde, og viser til bestemmelsen som gjelder for alt som skal brukes militært.

NY HØRING:  Fredag 27. november må forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og  utenriksminister Børge Brende møte til ny kontrollhøring i Stortinget om Nigeria-båtene og forsvarssalgene. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
NY HØRING: Fredag 27. november må forsvarsminister Ine Eriksen Søreide og utenriksminister Børge Brende møte til ny kontrollhøring i Stortinget om Nigeria-båtene og forsvarssalgene. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet Vis mer

Forsvaret er blitt forelagt opplysningene i denne saken. Verken ledelsen i FLO eller Forsvaret ønsker å la seg intervjue. I en epost skriver forsvarssjefens talsperson major Linn Therece Johansen følgende:

«KV Agder var et sivilt fartøy som ikke var omfattet av UDs varelister. Det ble solgt på nettauksjon og levert til kjøper Atlantique Boats i Norge i 2009. Forsvaret sto ikke for utførsel eller tolldeklarasjon av dette fartøyet.»

Tips oss På grunn av en rekke nye avsløringer, som omfatter utførsel av lastebiler til Eritrea, utførsel av beltevogner til Sudan, utførsel av beltevogner til Sverige og salg av F-5 jagerfly til USA, har Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite kalt inn til ny åpen kontrollhøring i Stortinget 27. november.

• Har du tips til denne saken, send mail eller ring 24000000!