Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Lothepus får lov - Pondus-pils får nei

Designet var klart, men Pondus-skaperen kunne blitt tvunget til å legge ned bladet, dersom ølet nådde butikkhyllene.

SKUFFET: Pondus-skaper Frode Øverli hadde gledet seg til å lansere eget øl, men hindres av regelverket. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SKUFFET: Pondus-skaper Frode Øverli hadde gledet seg til å lansere eget øl, men hindres av regelverket. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

En rekke kjendiser og merkevarer har de siste åra kastet seg inn i alkoholmarkedet med egne produkter. Morten Ramm, Lothepus og selveste Reodor Felgen er blant dem som har inntatt hyllene på Vinmonopolet med sine egne brennevin- og ølmerker.

Sigurd Wongraven, frontfigur i metalbandet Satyricon, var tidlig ute med å lansere sin egen vin i 2010, og har dratt inn millionbeløp på salget.

Men det er på ingen måte fritt fram for kjendisene som ønsker å utvikle drikkevarer som baserer seg på kjente merkevarer, ifølge Bergens Tidende.

Avisa melder at Helsedirektoratet satt ned foten da Pondus-skaper Frode Øverli ville bruke figurene i den folkekjære tegneserien på ølbokser utviklet i samarbeid med Bergensbryggeriet 7 Fjell.

- Litt av en nedtur

- Det var litt av en nedtur å få den beskjeden. Da vi undersøkte regelverket fant vi mange gråsoner, men fant ut at det ville være for risikabelt å gå videre med, sier Øverli til Dagbladet.

Bergens Tidende har fått tilgang til Helsedirektoratets brev, og siterer følgende begrunnelse:

PONDUS: Slik så designet på boksene ut. Foto: Produsenten
PONDUS: Slik så designet på boksene ut. Foto: Produsenten Vis mer

«Dersom det selges «Pondus» vin/øl med lik logo/font på navnet som Pondus tegneserien, og eventuelle andre effekter og slike finnes, vil all reklame for andre Pondusprodukter rammes av reklameforbudet. Reklame for disse produktene blir ikke tillatt. Like figurer som i Pondustegneserien vil også rammes av forbudet. Selve navnet Pondus er altså ikke problematisk, men hvordan logoen utformes».

Helsedirektoratet har ikke ønsket å komme med ytterligere kommentarer til Dagbladet eller Bergens Tidende.

- Problemet for Øverli er at han risikerer å utløse et forbud mot å reklamere for merkevaren Pondus, dersom ølet kommer ut på markedet. Det synes jeg er synd, sier tidligere direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, til Dagbladet.

FRARÅDET PRODUKSJON: Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
FRARÅDET PRODUKSJON: Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Iván Kverme / Finansavisen Vis mer

Han håndterte saken før han gikk av som direktør, og frarådet da tegneserieskaperen å gå videre med produktet, for å unngå store konsekvenser for merkevaren han har brukt årevis på å bygge opp.

Frustrert bryggerisjef

I henhold til alkohollovens unntaksbestemmelser kan en person med et etablert og kjent navn bruke personnavnet sitt som merkenavn på både alkohol og andre varer og tjenester.

Det forutsetter imidlertid at personen har vært med på å utvikle produktet, og at produktet i visuell utforming skiller seg fra de ikke-alkoholholdige varene eller tjenestene som vedkommende markedsfører.

FLÅKLYPA: Denne akevitten er i dag til salgs på polet. Foto: Vinmonopolet
FLÅKLYPA: Denne akevitten er i dag til salgs på polet. Foto: Vinmonopolet Vis mer

Nome har tidligere rådet blant andre DDE og Kari Traa til å holde seg unna en design på etikettene som kunne gitt tydelige assosiasjoner til egen logo eller design.

Han omtaler lovverket som komplisert og «litt corny», og mener flere av forbudene særlig rammer de mindre produsentene.

Daglig leder Jens Eikeset i bryggeriet 7 Fjell er svært oppgitt over at de rammes av det han omtaler som et utdatert lovverk.

- Det er grunnleggende frustrasjon over et regelverk som er i overkant åpent for tolkning. Så vil Helsedirektoratet sikkert si at det er enkelt, men vi ser stadige eksempler på øl og alkoholprodukter som, etter den forståelsen vi har fått, ikke skulle vært tillatt, sier Eikeset til Dagbladet.

Han nevner spesielt Flåklypa-akevitten og Motorpsycho-ølen med visuelle elementer fra henholdsvis filmen og bandets logo, som også trekkes fram av Bergens Tidende.

- Fritt fram for lovbrytere

Frode Øverli synes lovverket virker litt «stivbeint», men kan forstå at det finnes problematiske aspekter ved å knytte alkoholholdige drikkevarer til merkenavn som også henvender seg til unge.

- Men det vil fremdeles være 18-årsgrense på alkohol her i landet, og det drikkes såpass mye øl i serien, at jeg tror ingen ville blitt sjokkert om det hadde dukket opp i butikkhyllene, sier Øverli, som har fått en rekke henvendelser fra fans som har ventet på en Pondus-pils.

Den eneste veien de kunne kommet seg rundt eventuelle sanksjoner, ville ifølge Eikeset vært om de bare eksporterte ølet til utlandet.

De kunne også endret fonten eller figurene i etiketten. Bryggerilederen er imidlertid ikke trygg på at «en overivrig kontrollør» ville latt det gå upåaktet hen, uten at han kjenner til at dette har blitt håndhevet i særlig utstrakt grad.

- Det er selvfølgelig provoserende å bli underlagt et lovverk som ikke blir håndhevet. I praksis er det fritt fram for dem som ikke følger loven, men for vår del blir konsekvensene blir for store, sier Eikeset.

Tone fikk alko-refs

Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen ønsker seg et enklere og tydeligere alkohollovverk. Men det er ikke primært denne bestemmelsen som har hovedprioritet.

I sommer fikk Tone Damli refs av flere eksperter for eksponering av alkohol på sin Instagram-profil. Rusfeltets samarbeidsorgan Actis og Blåkors har begge en sterk mistanke om at influensere lar seg bruke av alkoholindustrien.

- Vi er særlig bekymret fordi dette er forbilder for unge mennesker, og influenserne virker lite reflektert i forhold til hvilke signaler de sender ut, sa generalsekretær i Actis, Pernille Huseby, til Dagbladet.

Som representant for bryggeribransjen er Petter Nome imidlertid mer bekymret for hvilke begrensninger forbudet mot reklame i sosiale medier, pålegger produsentene.

- Lovene er bakpå, og tar ikke inn teknologiutviklingen. Det oppleves plundrete når de ikke kan ta i bruk sosiale medier engang for nøktern informasjon, sier Nome.

Kritisk til «kjendis-pils»

Flere kjendiser har som nevnt tjent gode penger på alkoholholdige drikkevarer markedsført under eget navn - både her til lands og internasjonalt.

Professor ved Institutt for markedsføring, Fred Selnes, hadde ikke helt troa på kjendis-ølet til Hansa, laget i samarbeid med Leif Einar Lothe, før det nådde butikkhyllene.

- Jeg vil bli meget overrasket dersom dette blir en salgssuksess for Hansa. Men det de oppnår er mye medieomtale, som da bygger merkevaren Hansa slik at de kan selge mer av sine vanlige produkter, sa Selnes til Dagbladet i 2017.

Ifølge Nome viste det seg å bli en salgssuksess for bryggeriet, men han er selv usikker på om han ville anbefalt flere å satse på «kjendis-pils».

- En ting er at man må ha en troverdighet som frontfigur for produktet, men jeg er heller ikke sikker på at et kjendisnavn betyr så mye for folk, sier han, og legger til:

- Lokale helter kan være gøy, men nasjonalt er jeg usikker.

For Øverlis del legges altså prosjektet på is, inntil det eventuelt skulle bli endringer i lovverket. Han har imidlertid illustrert en av Bergensbryggeriets nye øltyper som lanseres mandag, men da uten Pondus-referanser.

- Jeg har i hvert fall fått illustrert én øl, men Pondus får jeg vente litt med. Jeg vil ikke gjøre noe som kan gå ut over serien, det er jo den jeg lever av.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling