Lover å tette - og tror tidsplanen holder

En samlet miljøbevegelse stiller seg bak kravet om at NSB Gardermobanen må følge konsesjonsvilkåret fra Norges vassdrags- og energiverk, NVE, om å redusere lekkasjene i Romeriksporten, selv om det innebærer at banen blir forsinket og det blir trafikkaos mellom Oslo og Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NSB mener selv at de skal klare begge deler: Tette tunnelen og rekke åpningen 8. oktober.

Konsernledelsen i NSB sluttet seg seint i går kveld til styrevedtaket i NSB Gardermobanen om å fortsette tettearbeidet for å oppfylle kravet fra Olje- og energidepartementet om å redusere lekkasjene til 400 liter per minutt i Lutvanns-sonen og 100 liter i Puttjern-sonen, samtidig som de holder fast på planen om at banen skal stå ferdig til flyplassen åpner 8. oktober. Med det regner konsernsjef Osmund Ueland med å gjennomføre samferdselsminister Odd Einar Dørums erklærte jobb nr. 1: Å redde miljøet i Østmarka.

- Vi er i ferd med å innfri det kravet og ser at tettearbeidet under Lutvann og Puttjern gir ytterligere resultat, sier konsernsjef Osmund Ueland til Dagbladet.
Men en samlet miljøbevegelse vender front mot vedtaket. De krever at selskapet følger konsesjonsvilkårene til NVE som departementet økte til det dobbelte i Lutvanns-sonen før helga.

Vann og luft

Lenkegjengen til Bellona, som i går sperret inngangen til Romeriksporten i mange timer, har en samlet miljøbevegelse bak seg. Både Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Norges Miljøvernforbund krever at NVEs konsesjonskrav blir fulgt.

- Politikerne må utsette åpningen av Gardermoen flyplass. Det er umulig å sette vannkvaliteten i Østmarka opp mot det å ha ren luft i sentrum, sier leder i Østkanten Naturvernforbund, Åse Berre Persen.
I Natur og Ungdom er man forberedt på å slutte seg til Bellonas aksjoner hvis det blir nødvendig.

- Vi utelukker ikke at det blir aktuelt, sier Silje Scheie Tveitdal.

Tøyer deadline

Samferdselsminister Odd Einar Dørum ble i går kveld informert om vedtaket i NSB. Han vil ikke trekke noen konklusjon i saken før departementets eksterne ekspertgrupper har vurdert både vedtaket og det faglige grunnlaget for vedtaket. Det opplyser spesialrådgiver Tore Killingland til Dagbladet. Det vil først skje i midten av neste uke. Da vil også departementet vurdere beredskapstiltak for tilbringertransport til Gardermoen dersom banen ikke blir ferdig i tide.

Dermed får NSB Gardermobanen en ekstra uke til å tette. Utsettelsen føyer seg pent inn i rekken av tidligere vedtak. Nå satser selskapet på at tettingen kan fortsette parallelt med annet arbeid i tunnelen, samtidig som etterinjiseringen utføres fra utsiden.