PÅ LANGTUR: Elon Musks Tesla Roadster er på vei ut i evigheten. Men eksperter tviler på at bilen vil motstå kreftene den møter i verdensrommet. Video: SpaceX Vis mer

SpaceX, Tesla:

Lover at Teslaen skal sveve i rommet i en milliard år. Forskere tviler

- Vil smuldre opp.

(Dagbladet): Akkurat nå er gründer og milliardær Elon Musks personlige 2008-modell Tesla Roadster på vei ut mot sin bane rundt sola, etter den (stort sett) vellykkede oppskytingen av bæreraketten Falcon Heavy tirsdag.

Musk har lovet at den knallrøde bilen, med «sjåføren» Starman, skal sveve rundt i rommet i over en milliard år - men flere forskere stiller seg tvilende til påstanden.

- Den har kommet i litt feil bane, slik at den driver mot asteroidebeltet [mellom Mars og Jupiter]. Det gjør den utsatt for å slites i stykker av grus og småstein, sier Pål Brekke, forsker ved Norsk Romsenter, til Dagbladet.

ENTUSIASTISK: Helt rått! sier romforsker Pål Brekke om oppskytningen av Falcon Heavy. Foto: Norsk Romsenter
ENTUSIASTISK: Helt rått! sier romforsker Pål Brekke om oppskytningen av Falcon Heavy. Foto: Norsk Romsenter Vis mer

Flass

Skulle elbilen gå klar av de verste rompartiklene, er den fremdeles utsatt for elementene der ute i rommet, hvor den ikke er beskyttet av jordas atmosfære og magnetfelt.

- Ultrafiolette stråler og røntgenstråler kan få malingen til å flasse, jamfør hvordan maskinene som står igjen på månen har falmet. Og delene som ikke er av metall, som dekkene, smuldrer nok opp, sier Brekke - men presiserer:

- Med mindre bilen krasjer, kan metalldelene eksistere intakt i millioner av år - bare se på Voyager 1 og 2 [amerikanske romsonder skutt opp på 70-tallet]. De er nå langt utenfor vårt solsystem og fungerer fremdeles, sier romforskeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brekke spør seg om vitsen med å beholde bilen intakt i en milliard år, ut fra et kosmisk perspektiv.

SPACEX: Tirsdag ble SpaceX' rakett Falcon Heavy skutt opp for første gang. På toppen av raketten befant dessuten Elon Musks Tesla Roadster seg. Raketten er 70 meter lang og utviklet med tanke på å frakte mennesker til månen og Mars. Men før den tid skal raketten testes, og tirsdagens oppskyting var starten på dette... Vis mer

- Om fire-fem milliarder år sluker jo uansett sola alt [når den blir en rød kjempe], minner han om.

- Ett år

Andre forskere gir ikke Roadsteren like gode odds. Kjemiekspert William Carroll ved Universitetet i Indiana sier deler av bilen vil smuldre opp raskt.

PESSIMISTISK: Den amerikanske kjemikeren William Carroll tror det meste av Teslaen vil smuldre opp relativt raskt. Foto: American Chemical Society
PESSIMISTISK: Den amerikanske kjemikeren William Carroll tror det meste av Teslaen vil smuldre opp relativt raskt. Foto: American Chemical Society Vis mer

- Disse organiske stoffene, i det miljøet - jeg gir dem ikke mer enn ett år, sier han til LiveScience.

Med «organiske stoffer» mener Carroll karbonforbindelser. Slike finnes i alt fra gummidekkene og skinnsetene til bilens plastdeler, og karosseriet, som er laget av karbonfiber. Kjemikeren forklarer at karbon-karbon- og karbon-hydrogen-bindingene rett og slett kan ryke under den sterke påvirkningen fra strålingen.

På sikt vil nedbrytingen få bilen til sakte, men sikkert svinne hen. Det som gjenstår når de organiske stoffene er borte, er uorganiske deler som aluminiumschassiet, interne metalldeler og det som måtte bli igjen av glasset etter ublide møter med romsteiner.

«SJÅFØR»: Ei dokke, Starman, sitter bak rattet på Elon Musks gamle pendlerbil, som nå er skutt ut i rommet, på toppen av Falcon Heavy. Foto: Elon Musk / Instagram / AP / NTB Scanpix
«SJÅFØR»: Ei dokke, Starman, sitter bak rattet på Elon Musks gamle pendlerbil, som nå er skutt ut i rommet, på toppen av Falcon Heavy. Foto: Elon Musk / Instagram / AP / NTB Scanpix Vis mer

- Gåsehud

Uansett Teslaens holdbarhet: Romforsker Brekke er nesten over seg av begeistring for Falcon Heavy-oppskytningen.

- Det var helt rått, jeg fikk gåsehud! sier han til Dagbladet.

Ifølge Brekke bevitner vi nå den tredje generasjonen romfartøy - etter Apollo/Gemini på 60/70-tallet, romferja fra 1980 til 2010-tallet - og nå det private SpaceX og Falcon Heavy, verdens kraftigste bærerakett, som han kaller en «game changer».

- SpaceX har klart å få ned kostnadene fra 100 000 kroner per kilo til ca. 20 000 kroner per kilo. Dermed kan de nye rakettene frakte større ting, hvilket er viktig for visjonen om bosetninger på Mars.

- Er det ikke litt spesielt at det er et privat selskap som står bak den siste utviklingen, når den tidligere har vært drevet fram av statlige foretak som Nasa?

- Nasa har lenge hatt lite budsjett, og har selv oppfordret andre aktører til å drive kommersielt. Slik kan de konsentrere seg om forskning, mens private kan drive med last - litt på samme måte som Bring er skilt ut fra Posten.

VISJONÆR: Elon Musk (46) står bak det private romfartsselskapet SpaceX. Tirsdagens oppskytning var en stor triumf for så vel grunnlegger som selskap. Foto: Joe Skipper / Reuters / NTB Scanpix
VISJONÆR: Elon Musk (46) står bak det private romfartsselskapet SpaceX. Tirsdagens oppskytning var en stor triumf for så vel grunnlegger som selskap. Foto: Joe Skipper / Reuters / NTB Scanpix Vis mer