KONTROLLERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varsler intensive kontroller av lastebilbransjen fra 1. januar.  Foto: Reynir Johannesson / Samferselsdepartementet.
KONTROLLERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varsler intensive kontroller av lastebilbransjen fra 1. januar. Foto: Reynir Johannesson / Samferselsdepartementet.Vis mer

Lover at utenlandske sjåfører skal svi på pungen

Samferdselsministeren krever gyldig bombrikke for å kjøre lastebil på norske veier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen varsler tøffe tiltak og innfører harde bøter og hjullås for å få has på useriøse tungtransportfirmaer.

- Vi sendte forslaget ut på høring i juni og fikk inn uttalelser fra 50 instanser. Nå er forskriftene klare og fra 1. januar 2015 gjennomfører vi de nye tiltakene, sier Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

Kobler grep Frp-statsråden opplyser at det blir påkrevd å ha bombrikke i tunge kjøretøy.

- På grensestasjoner og bomstasjoner vil scannere sjekke om traileren har gyldig brikke. Hvis det registreres ubetalte fakturaer, vil datasystemet rødmerke bilnummeret.

- Ved første anledning der en rødmerket trailer havner i kjøretøykontroll, vil vegvesenets folk vinke den inn. Sjåføren må betale det han skylder og må i tillegg ut med 8000 kr i bot.

I tillegg skal vi gjøre det mulig å ta i bruk hjullås, slik at det blir umulig å stikke av fra kjøreforbud og ubetalte regninger, noe vi har alt for mange eksempler på, opplyser Ketil Solvik-Olsen.

Hyppige kontroller Samferdselsministeren lover de utenlandske sjåførene hyppige kontroller nå de nye reglene settes ut i livet på nyåret.

- De useriøse tungtransportørene skal vite at sjansen for å bli tatt er stor. Vi planlegger omfattende intensive aksjoner utover vinteren og våren. Med det nye systemet kan trailere tas over hele landet, sier Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To av tre utenlandske trailersjåfører unnlot å betale bompenger i fjor. 56 prosent fikk ikke tilsendt faktura, fordi innkrevingsmyndighetene manglet adressen. Av de som fikk faktura, betalte langt de fleste.

25 mill utestående Staten gikk glipp av inntekter på 25 millioner kroner i 2013 i ubetalte bompenger av utenlandske transportører.

- Hovedmotivasjonen for de nye tiltakene er å sørge for at de seriøse aktørene i bransjen ikke utkonkurreres av alle dem som stikker av fra regningen.

Dette vil komme norsk transportnæring til gode og også seriøse utenlandske transportører til gode, sier samferdselsministeren.

Holder seg borte Han håper at den useriøse delen av bransjen vil unngå Norge.

- Jeg tror det vil skje når de vet at de må betale bomavgifter og vet at de bøtlegges hvis de blir stoppet uten gyldig bombrikke eller godkjente vinterdekk.

- Når kjeltringene ikke lenger kan underprise får vi et riktigere prisnivå for hva det koster å transportere ting med lastebil her i landet.

Norske aktører vil tjene penger, som de kan bruke til å investere og rekruttere, sier Ketil Solvik-Olsen.