Lover bot og bedring i øst og vest

2002 blir en test på om Kjell Inge Røkke, utstyrt med løfter om langsiktig eierskap, klarer å få Kværner på rett kjøl. Kværner-selskaper i flere land har fått nytt håp og etterlengtet omsorg, men problemene står i kø, hjemme og ute.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Energiske Røkke har ikke mye tid på å bevise at han klarer å rette opp Kværner-skuta. Det er mange snubletråder på veien videre, og han vil bli fulgt med argusøyne. Skipsverftene Masa-Yards og Philadelphia krever blant annet store mengder arbeidskapital.

Først når det nye Kværner har vist seg tilliten verdig og har kapret nye gjeve kontrakter, kan Molde-milliardærens innsats vurderes.

Dette lovte Røkke

Rosenberg, Stavanger

På lag med de ansatte - Jeg har lovet åpenhet, engasjement og omstilling. Disse tre faktorene er avgjørende for at Rosenberg skal lykkes. Jeg er veldig innstilt på å levere i lag med de ansatte, sa Røkke etter møtet med Rosenberg-ansatte.Når en arbeidstime i Norge koster 500 kroner, er det uhyre viktig at de som jobber ikke bruker mer tid enn strengt nødvendig på å forflytte seg fra sted til sted. Derfor må verkstedene bli mer kompakte, mener Røkke.I løpet av våren skal han finne en løsning for framtidas Rosenberg.

Kværner Egersund

- Her er framtida - Kværner Egersund er et framtidsrettet verft. Verftet står heller ikke foran store investeringer. Vi har mange juveler i konsernet, men dette er en meget veldrevet bedrift. Jeg er ikke redd for å si at her ser vi framtida, sa Røkke da han besøkte Kværner Egersund.Egersund er en mer moderne og kompakt bedrift enn Rosenberg.

Masa-Yards, Finland

Framtid i «nye Kværner» - Skipsbygging har vært en viktig del av Aker gruppen historisk, og vi tror Masa-Yards har en framtid til tross for at markedet for cruiseskip er noe langsomt for øyeblikket, sa Røkke, og fjernet verftet fra Kværners salgsliste. Masa-Yards er en av verdens største byggere av cruiseskip. I verste fall kunne Masa-Yards ha sendt Kværner til skifteretten fordi skipsverftet nektet å overføre flere hundre millioner kroner til morselskapet.

Philadelphia-verftet, USA:

- Overskudd om to år - Denne investeringen vil ikke bli svært lønnsom, men vi skal gå med overskudd om to år, lovte Kjell Inge Røkke i Philadelphia.Problemer ved Philadelphia og en kraftig oppbinding av arbeidskapital ved verftet oppga Kværner som en av årsakene til at selskapet viklet seg inn i likviditetskrisen i høst.Røkke er villig til å bruke en milliard kroner til i dette tapssluket før han regner med å begynne å tjene peng er. Han skal ikke selge verftet, men bygge skip uten å be delstaten Pennsylvania om mer penger. Verftet i Philadelphia er fortsatt i gang med sitt byggenummer én, et containerskip. Det finansieres av Kværner, men har foreløpig ingen kjøper.

Warnow-verftet, Tyskland

- Skal bygge skip - Dette verftet er ikke til salgs. Vi skal bygge skip og vi skal gjøre det kostnadsbevisst, lovte Røkke på Warnow-verftet under sin verdensturné i desember. Tidligere Kværner-sjef Kjell Almskog kunngjorde salg da han tok styringen i Kværner.Verftet har tidligere skapt hodebry på grunn av kostnadsoverskridelsene med oljeriggen Stena Don, og EU-straff for kvotefusk.

Pulp & Paper

Salg på is Kværner skal ikke lenger jobbe aktivt for å selge virksomheten. Konsernet skal i stedet konsentrere seg om å få bedre drift og resultat. Røkke ga selv gladmeldingen til de Pulp & Paper-ansatte i Karlstad.Pulp & Paper-virksomheten gikk med 97 millioner i underskudd i tredje kvartal. I 1999 varslet Kværner-sjef Kj ell Almskog at Pulp & Paper skulle ut.Røkke-løftet betyr økt trygghet for et par tusen ansatte i Sverige, Finland, Canada, USA, Japan, Brasil og Norge.

I julestria feide Røkke i privatjeten «Rebel's Tool» fra Kværner-land til Kværner-land for å besiktige sitt nye rike. Det har vært oppturer og nedturer. Han har delt ut ros og ris, vært raus og ryddeklar, fått roser og respekt.

- Ingenting har skremt meg så mye at det ikke kan løses. Men enkelte ting har skremt meg, medgir industrikongen.

Aker og Kværner kan bli en bedrift i verdensklasse, men Røkke trår varsomt.

- Vi skal orientere oss og vokse etter hvert som vi har kompetanse og kapital til å gjøre det.

Tabbe

Eks-sjef Kjell Almskog prøvde å selge tapsbombene: skipsverftene, Pulp & Paper, og Sea Launch, det risikoutsatte systemet for oppskyting av satellitter. Røkke har proklamert at han skal skape lønn somhet i samtlige selskaper.

- Vi skal først utvikle. Jeg vil bort fra en situasjon der deler av konsernet står på en salgsliste. Det har vært ødeleggende for muligheten til å få ut verdier, sier Røkke, Kværners nye styreformann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Almskogs varsel om at skipsverftene var til salgs var en stor bommert, mener mange. Det skremte bort redere som vurderte nye ordrer, skapte usikkerhet blant arbeiderne og fikk eventuelle interessenter til å sitte på gjerdet i påvente av at prisen skulle bli lav nok.

Elle melle?

Med ansvaret for fire norske verksteder - Verdal i Nord-Trøndelag, Stord i Sunnhordland, Rosenberg i Stavanger og Kværner i Egersund - spørs det om det fusjonerte Aker Maritime/Kværner har plass for alle.

Verdal er stålspesialisten, hovedsakelig på understell. Egersund har sin nisje på små installasjoner. Stord og Rosenberg er begge sammenstillingsverksteder som har flere fellestrekk.

Rosenberg-ansatte har fryktet for arbeid splassene sine i lang tid. De neste månedene vil vise hvor god plan Røkke har.