MOT PRIVATISERING: Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum varsler store endringer i NSB hvis de rødgrønne vinner stortingsvalget i september. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
MOT PRIVATISERING: Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum varsler store endringer i NSB hvis de rødgrønne vinner stortingsvalget i september. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

TRYGVE SLAGSVOLD VEDUM

Lover færre direktører og flere konduktører

Med Sp i regjering vil Trygve Slagsvold Vedum snu opp ned på den blå jernbanereformen og sentralisere NSB. Det vil komme de reisende til gode, mener SP-lederen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Regjeringen har gjennomført tidenes direktør-bonanza ved å splitte opp NSB i selskap etter selskap etter selskap for å kunne konkurranseutsette. Det mener vi er dumt. Vi tror i stedet det er klokt å kraftsamle, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Han får støtte fra Arbeiderpartiet og Norsk Jernbaneforbund.

Stordriftsfordel

Slagsvold Vedum ser ironien når sentraliseringsmotstanderpartiet framfor noe argumenterer for å slå sammen NSBs underselskaper.

- Senterpartiet er jo vanligvis opptatt av smådriftsfordeler, for eksempel når det gjelder sykehjem med nærhet mellom de som gir pleie og de som får pleie. Men kollektivtransport er et klassisk område med stordriftsfordeler. Her handler det om å få flest mulig folk inn på et tog og kjøre til avtalt tid i et av Europas minste jernbaneland, mener Vedum.

Ansvarspulverisering

Sp-lederen tar til orde for å samle Jernbaneverket og NSB i et felles jernbaneselskap.

- For det vi erfarte da vi satt i regjering sist, var at når det oppsto kriser, så skyldte NSB og Jernbaneverket på hverandre. Vi er overbevist om at det er fornuftig å kunne stille en ledelse til ansvar, i stedet for dagens ansvarspulverisering.

- For togpendlere og andre kunder er det likegyldig hvem som har skylda for at toget er innstilt eller ikke er i rute. De er bare opptatt at de kommer dit de skal til avtalt tid. Regjeringen vil ha kinesiske eller andre internasjonale aktører til å drifte norsk jernbane. Det har ikke vi noe tro på, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Viser galskapen

Han hevder at for hvert eneste nytt selskap regjeringen har opprettet ansettes direktører med millionlønninger, unødig store administrasjoner med personalsjefer, økonomisjefer og egne kommunikasjonsfolk.

- Et helt unødig byråkrati, etter mitt syn. Og en helt unødvendig bruk av folks skattepenger. Måten regjeringen har organisert dette på, viser galskapen. Vi er sikre på at dette ikke er forbedrende, men fordyrende for samfunnet, sier Vedum.

Og legger til:

- Regjeringen har splittet opp NSB i seks enheter, der Bane NOR SF er et statsforetak som skal forvalte og bygge ut jernbaneinfrastruktur og eiendom, Togmateriell AS er et selskap for persontog, Entur AS er et selskap for reiseplanlegging og billettering, NSB AS er et transportselskap, Mantena AS er et selskap for togvedlikehold og Baneservice AS er et selskap for entreprenørtjenester.

Vil fjerne sjefene

Dersom Senterpartiet inntar regjeringskontorene til høsten, lover Trygve Slagsvold Vedum å snu opp ned på jernbanereformen.

- Privatiseringsdrømmen til Solberg-regjeringen skal skrotes. NSB skal bli ett ansvarlig selskap der det blir langt færre direktører, men flere konduktører.

- Vi skal kutte så mange sjefsstillinger og bygge ned så mye av disse administrasjonene som overhodet mulig. Hittil har regjeringen punget ut en halv milliard kroner i omstillingskostnader. Det vil sikkert bli kostbart å endre opplegget, men det må gjøres, sier Sp-lederen.

Han avslutter med en invitt.

- Jeg håper at Arbeiderpartiet og LO vil støtte oss på å omdanne norsk jernbane til en mer ubyråkratisk og effektiv modell i offentlig eie.

Ap enig med Sp

Eirik Sivertsen, Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson og nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, støtter synspunktene til Trygve Slagsvold Vedum.

- Arbeiderpartiet er enig med Senterpartiet i analysen av at vi ikke trenger en oppsplitting av ansvaret i jernbanesektoren. Vi varslet allerede under behandlingen av jernbanereformen i Stortinget våren 2015 at det er riktig å gå for et integrert jernbaneselskap etter modell av store jernbaneland som Tyskland, Frankrike og Østerrike, sier Eirik Sivertsen.

Arbeiderpartiet varsler en grundig gjennomgang av organiseringen av jernbanesektoren.

- En omorganisering må være kunnskapsbasert, i motsetning til hva som skjedde da jernbanereformen ble presset gjennom av regjeringspartiene og støttepartiene i Stortinget, sier Eirik Sivertsen.

LO-glede

Norsk Jernbaneforbund uttrykker glede over at Senterpartiet så klart signaliserer sitt standpunkt som alternativ til Frp/Høyre-regjeringens jernbanereform, opplyser LO-forbundets nestleder Kjell Næss.

- Vi ønsker en samling av jernbane-Norge i ett selskap, enten etter en holding-modell (tysk løsning) eller aksjeselskap-modell (sveitsisk løsning). Oppsplittingen av den internasjonalt sett marginale jernbanesektoren i Norge i mange konkurrerende selskaper fordyrer hele sektoren, og vil ikke gi noe kvalitetsmessig bedre tilbud eller høyere togfrekvens, sier Kjell Næss i Norsk Jernbaneforbund.

Han mener at hovedproblemet med utviklingen av jernbanen er at 90 prosent av jernbanenettet er ensporet og gammelt.