FØRERLØS: Ustyrt med kameraer, sensorer og en kraftig programmert datamaskin, skal de førerløse bilene gjøre det tryggere og enklere og ferdes. Nå har imidlertid en av Googles førerløse Lexuser trolig forårsaket en kollisjon, noe som er en ripe i lakken for utviklingen.  Foto: AP Photo/Tony Avelar/NTB scanpix
FØRERLØS: Ustyrt med kameraer, sensorer og en kraftig programmert datamaskin, skal de førerløse bilene gjøre det tryggere og enklere og ferdes. Nå har imidlertid en av Googles førerløse Lexuser trolig forårsaket en kollisjon, noe som er en ripe i lakken for utviklingen. Foto: AP Photo/Tony Avelar/NTB scanpixVis mer

Lover færre ulykker med førerløse biler. Nå kan Google-bilen ha forårsaket sin første krasj

Kolliderte med buss i California.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I over ti år har Google jobbet med førerløse biler. Tanken er at du skal sette deg i førersetet og komme deg fra A til Å, uten å gjøre annet enn å plotte inn en adresse på et kart.

I 2012 begynte de å teste de selvkjørende bilene i blant annet delstatene Texas og California, og Google selv mener bilene vil føre til mer trygghet og færre ulykker på veiene.

Første kollisjon Da testbilene i oktober hadde registrert over to millioner kilometer på veiene, kunne Google rapportere om totalt elleve mindre ulykker der Google-bilene var involvert.

Teknologigiganten la imidlertid da skylda for alle de elleve ulykkene på andre trafikanter, skriver blant annet Techcrunch.

Nå har imidlertid Google rapportert om det de hevder er den første ulykken der en av deres biler kolliderte i en annen.

I en ulykkesrapport publisert på transportdepartementet i Californias nettsteder, er det forklart hvordan en ulykke oppsto på valentinsdagen 14. februar i år.

Google-bilen kjørte inn i sida på en buss som skulle passere den. Både sjåføren og bilen oppfattet situasjonen som at bussen ville slippe Google-bilen forbi, men den gang ei. Omkring tre sekunder seinere kolliderte bilen med bussen.

Bilen hadde en fart på under 3,5 kilometer i timen, og bussen en fart på under 25 kilometer i timen, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Sky News innrømmer Google at de har noe av ansvarer for kollisjonen.

Teknonettstedet The Verge bemerker at Google under alle tidligere ulykker har sagt at menneskelig feil har vært skyld i ulykkene.

Mange utfordringer Ifølge Reuters ble ingen skadd i ulykken, men det er trolig første tilfellet av at en selvkjørende bil treffer en annen.

Ifølge Associated Press skjedde ulykka i nærheten av selskapets hovedkvarter i Silicon Valley, der de har testet et tjuetalls Lexus-biler med Google-teknologi.

På sine prosjektsider skriver Google selv: «Dødsfall i trafikken - over 1,2 millioner hvert år - kan bli kraftig redusert, spesielt siden 94 prosent av ulykkene i USA omfatter menneskelige feil».

Revolusjonen som er førerløse biler bærer løfter om færre ulykker, men noen ulykker vil uansett være uunngåelig.

Telegraph kunne i høst melde at testsjåførene av Googles biler flere ganger måtte gripe inn for å unngå kollisjoner. Flere produsenter, blant annet Tesla og Toyota, har sagt de ønsker førerløse biler i salg allerede fra 2019 og 2020. Det gjenstår dermed årevis med testing før disse bilene vil være en del av vanlig trafikk.

Uansett kan en slik ulykke være en ripe i lakken for utrullingen av førerløse biler.

Det gjenstår også flere etiske problemstillinger før førerløse biler blir allemannseie. Slik Dagbladet skrev i november, kan disse modellene faktisk bli tvunget til å drepe deg.