ANDRE HAR VIRKEMIDLENE, HUN HAR ANSVARET: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet.
ANDRE HAR VIRKEMIDLENE, HUN HAR ANSVARET: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet.Vis mer

Lover klimadugnad fra regjeringen

Miljøminister Tine Sundtoft (H) skal ha Siv Jensen med på grønne skatter, Ketil Solvik-Olsen med på mer miljøvennlig trafikk og Tord Lien med på mer elektrifisering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det mener hun at hun klarer.

- Etter tre dager med budsjettkonferanse er vi enige om at vi må se virkemidlene i sammenheng. Vi vil bruke politikken til å skape et lavutslippssamfunn i 2050. Det finnes ingen kvikkfiks. Alle departementene har et felles ansvar for å styrke klimaforliket. Det er min jobb å koordinere dette, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft.

I dag er hun vert for en stor klimakonferanse i Oslo rådhus, der statsminister Erna Solberg og åtte statsråder skal delta. De vil presentere hva de skal gjøre for klimaet og samle innspill fra organisasjoner og næringsliv. Målet er klart:

- Vi må omstille oss til et annet type samfunn.

En rapport fra Miljødirektoratet viser at det går sakte. Klimagassutslippene må kuttes med åtte millioner tonn i 2020 for å nå klimamålene.

Sundtoft trekker fram fem sektorer som særlig viktige: Miljøteknologi, byutvikling, transport, grønne skatter og energi. Det overordnede prinsippet er at det skal koste å forurense og lønne seg å velge miljøvennlig.

BYUTVIKLING - Oslo vil vokse tilsvarende Bergen og Stavangers befolkning til sammen, i årene framover. Vi må bygge mer arealeffektivt, slik at folk kan sykle og gå til flere aktiviteter. Vi kan ikke kjøre privatbil overalt, og husene må bli mer energieffektive.

TRANSPORT Sektoren står for 20 prosent av klimagassutslippene.

- Vi må gjøre vesentlige klimakutt på transport og vei.Vi vil fortsette med fordelene for el-biler ut 2017, og gjennomgå bilavgiftene for å se på sikkerhets- og miljøperspektivet. Trafikkveksten i byene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel- og gangveier. Dette gjør vi med gode avtaler med byene, en kombinasjon av pisk og gulrøtter.

Statsråden trekker også fram jernbanesatsingen i østlandsområdet.

GRØNNE SKATTER - Får du Siv Jensen med på grønne skatter?
- Ja, jeg opplever at det blir stadig større forståelse for at alle må bidra. En grønn skattekommisjon skal se på skatte- og avgiftssystemet. Vi endrer måten folk kjøper varer og tjenester på. Vi ser at incentiver har fungert for å få folk til å kjøpe el-bil. Et annet eksempel er at vi har økt mineraloljeavgiften. Noen ganger må man ta mindre populære avgjørelser.

MILJØTEKNOLOGI - Næringslivet må fortsette sitt bidrag for grønn vekst. Industrien har redusert sine utslipp med 39 prosent siden 1990, men står fortsatt for 22 prosent. Vi tar en del av risikoen med et klimafond på 40 milliarder kroner, der avkastningen skal gå til klimateknologi.

OLJE Sundtoft ser ikke på debatten om oljeboring som en del av klimaarbeidet, men er klar på at olje- og gassektoren må ta sin andel. Den står for 26 prosent av utslippene.

- Vi må elektrifisere mer. Når det gjelder Utsirahøyden, må vi se nærmere på tallene før vi ser hvordan innretningen blir. Blant annet må vi se på hva som skal tas i fase 1 og fase 2.

- Budsjettet viktigst - Får vi et klimabudsjett?
- Du må vente og se. Men det har vært gode diskusjoner og vi har en ens oppfatning av hva som er utfordringene og at vi må dra sammen. Vi har et generasjonsperspektiv, men vi kan ikke skyve målene ut i det uendelige. I 2050 vil vi være 30 prosent flere mennesker på én og samme klode. Hvis alle skal ha rent vann, ren luft og mat, må vi starte nå. Budsjettet er det viktigste verktøyet vi har.