EVIG KØ: Det er ikke akkurat flyt i trafikken inn mot Oslo på en mandag morgen. Mange er spent på om regjeringen nå tar et skikkelig grep om jernbanenettet rundt hovedstaden slik at belastningen på veiene kan bli mindre. Foto: Erik Johansen/Scanipx
EVIG KØ: Det er ikke akkurat flyt i trafikken inn mot Oslo på en mandag morgen. Mange er spent på om regjeringen nå tar et skikkelig grep om jernbanenettet rundt hovedstaden slik at belastningen på veiene kan bli mindre. Foto: Erik Johansen/ScanipxVis mer

Lover kortere kjøretid mellom byene

Regjeringen legger i dag fram sin plan for å få orden på vei og jernbane. Utelukker ikke bompenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Samferdselsminister Liv Signe Navarsete legger fram Nasjonal Transportplan for 2010-2019 i dag klokka 12.

Lekkasjene har allerede begynt å komme og en av hovedsatsningene til regjeringen er strekningene mellom de store byene i Norge.

Navarsete til NRK sier bilistene vil bruke en time mindre på å kjøre E-39 mellom Stavanger og Trondheim. Kjøring både på E-6 og E-136 mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Ålesund vil, ifølge planen, ta en halvtime kortere tid enn i dag.

Innen 2019
I NTP blir det også lagt fram planer om å korte ned reisetiden mellom Bodø og Tromsø med tilsvarende. Regjeringen vil jobbe med å få en vinteråpen E-16 over Filefjell mellom Oslo og Bergen.

- Vi vil utbedre såkalte flaskehalser, slik at man kan holde høyere gjennomsnittsfart, men vi vil også bygge flere bruer og tuneller, slik at reisestrekningene faktisk blir kortere, sier Navarsete til NRK.

Hun sier disse utbedringene vil være klare innen 2019 dersom den neste regjeringen fortsetter satsingen på samferdsel.

Ifølge statsråden vil disse utbedringene skje gjennom en økt bruk av statlige midler, men hun utelukker ikke bompenger.

- Der hvor det er lokal vilje for å framskynde prosjekter vil det bli bompenger, sier Navarsete.

Halv million flere bilturer
Området rundt Oslo står foran enorme utfordringer i de neste årene. Og det ser ikke ut til at regjeringen satser nok på kollektivtrafikk til å få redusert køene på veiene inn til hovedstaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politikerne må ta hensyn til en befolkningsvekst på opptil 40 prosent i de største byene innen 20 år. Det betyr igjen en halv million flere bilturer hver dag — bare i Oslo og Akershus, melder NTB.

Forutsetningen er at folk bruker bilen like mye som i dag. Beregningen er gjort av forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse, som har lagt tall fra Statistisk sentralbyrå til grunn.

Dersom ikke politikerne gjennomfører en omfattende satsing på kollektivtransporten vil dette gi enda lengre køer på veiene inn til hovedstaden. I dag foreligger det to forslag til Oslopakke 3, og begge vil føre til et dårligere kollektivtilbud per innbygger, ifølge Transportøkonomisk institutt.

— Det blir flere avganger, men samtidig blir det flere personer som må kjempe om hvert enkelt sete på buss, bane, trikk og tog, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i TØI til Aftenposten.

Dessuten har tunnelsystemet under Oslo ikke plass til flere avganger i rushtida. Nesten like fullt er det på jernbanen, og det foreligger ingen planer om å utvide tunnelene.

Satse på prosjekter?
Det har vært stor debatt om å få til prosjektfinansierte prosjekter. Det vil si at store vei- eller jernbaneprosjekter får tildelt penger utenom statsbudsjettet og får tilgang til å ta opp statlige lån. Dette gir større muligheter til langsiktig planlegging uten å være avhengig av bevillinger gjennom hvert enkelt statsbudsjett.

Les: Transport i sneglefart

Kritikerne mot dagens ordning har lagt vekt på at det i dag ofte lages ny vei på svært korte strekninger av gangen. Noe som er dårlig bruk av ressursene. Lekkasjene så langt sier ingenting om regjeringen nå vil satse på prosjektfinansiering.

NRK melder i tillegg at regjeringen vil lansere en omfattende jernbanesatsning for å forsøke å få togene på Østlandet i rute igjen. Men de har ingen detaljer om dette.

Les: Proppen må bort


Mye til Sogn og Fjordane
Hjemfylket til samferdselsministeren, Sogn og Fjordane får tildelt hele 4,5 milliardar kroner til veibygging de neste ti årene, melder NRK.

- Hele tanken min for NTP er å se større strekker i sammenheng og prøve å få sammenhengende god standard. Få mest mulig gul midtstripe, så vi får trygg og god trafikk der vogntog kan møtest utan å bremse opp, sier Navarsete.

Dagbladet.no følger pressekonferansen direkte klokka 12.

INNFRIR HUN? Samferdselsminister Liv Signe Navarsete legger fram Nasjonal Transportplan 2010-2019 i dag klokka 12. Foto: Scanpix
INNFRIR HUN? Samferdselsminister Liv Signe Navarsete legger fram Nasjonal Transportplan 2010-2019 i dag klokka 12. Foto: Scanpix Vis mer