Lover presise tog

NSB-sjef Arne Wam vil kutte i togtilbudet. Med færre avganger skal de togene som går, være i rute. Fokus flyttes bort fra NSBs tre prestisjesatsinger - krengetogene Signatur og Agenda og Puls.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For nå skal NSBs tillit gjenreises gjennom det Wam mener NSB hadde glemt: Realistisk planlegging og satsing på kjerneoppgaven: Å frakte folk i rute. Satsingen retter seg mot pendlerne, mot rushtidene, mot de trafikkerte rutene.

Kuttene i rutetabellen kommer i helgene, midt på dagen og der få reiser. For Wam er kuttene en reaksjon på urealistiske målsettinger. Nå blir det færre tog - men de skal gå i rute.

Wam kan ikke si noe konkret om hvilke avganger som rammes. Dette skal behandles av konsernledelsen til uka.

For første gang snakker den ferske konserndirektøren om sine konkrete planer for hvordan det svekkede NSB skal opp å stå igjen. Og medisinen er enkel: Back to basic.

- NSB har vært for dårlige på planlegging i lang tid, med lokførermangelen i sommer som det ekstreme eksempelet. Planleggingen har ikke vært realistisk. Vi trodde at kjernevirksomheten vår, å frakte passasjerer, gikk av seg selv. Det gjorde den ikke. Vi kan ikke bygge opp en merkevare som Signatur hvis vi ikke kan levere basistjenestene. Vi kan ikke planlegge med ønskedrømmer, sier Wam.

- Har planene om det nye NSB, med satsing på nye tog, vært for ambisiøse?

- Lista har blitt lagt veldig høyt. Å innføre nye tog er veldig krevende. Det er ikke mulig hvis man ikke mestrer basiskvalitetene et togselskap skal ha. Det hjelper ikke med fine tog hvis ikke grunnferdighetene er i orden. Togene må komme og gå, sier Wam.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny rutetabell

En ny rutetabell med færre avganger er under arbeid. Wam kan ikke si nøyaktig hvem som må belage seg på færre avganger.

- Kuttene i rutetabellen skal ikke ramme stamkundene eller pendlerne. Vi vil ikke innstille ruter i rushtida. Pendlerne på Østlandet utgjør 80 prosent av våre kunder. Det er dem vi skal gjenreise tilliten hos.

- Rutetabellen skal være en kontrakt med kundene våre. Togene skal gå i rute, og dersom de ikke gjør det, skal kundene få god nok informasjon. Passasjerene kan akseptere en forsinkelse, men de aksepterer ikke at de ikke får vite hva som skjer, sier Wam.

Svelger kameler

Det realistiske NSB må svelge noen kameler. Signatur, Agenda og Puls heter merkevarene som fikk NSB til å miste fokuset på kundene. De forsvinner ikke, men er ikke lenger like sentrale.

- Når alle de grunnleggende tjenestene våre er i rute, kan vi gradvis begynne å bygge opp de nye konseptene, sier Wam.

<B>SATSER PÅ PENDLERNE:</B> - Kuttene i rutetabellene skal ikke ramme stamkundene, sier Arne Wam.