TAPER PENGER: BrewDog i Oslo taper penger. Foto: Anders Horntvedt/Finansavisen
TAPER PENGER: BrewDog i Oslo taper penger. Foto: Anders Horntvedt/FinansavisenVis mer

Lovte sju barer - har levert én

Brewdog spådde seg selv en seierrik innmarsj i norsk uteliv. Etter tre og et halvt år har de fortsatt bare ett utested i Norge.

(Finansavisen:) - Det er naturlig å kikke på større norske byer som Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Tromsø. I tillegg er det nok rom for ytterligere en BD-bar i Oslo, uttalte Morten Dale til Finansavisen i april 2015.

Han har rettighetene til BrewDog-konseptet i Norge, og avslørte for tre og et halvt år siden hvordan det skotske håndverksbryggeriet skulle ta norsk uteliv med storm.

BrewDog ble startet i 2007 av to 24-åringer. Tre år senere åpnet den første BrewDog-baren i Storbritannia, og i mai 2015 kom den første BrewDog-baren til Norge, i Markveien 57 på Grünerløkka i Oslo.

Er kun på Grünerløkka

Målet på sikt var sju til ti barer.

- Barene kan ikke hete BrewDog Bar her i Norge, på grunn av regler for alkoholreklame her til lands. Dermed blir navnet BD. Ut over det skal barene ha sammenlignbare trekk med andre BrewDog-barer rundt omkring i verden, forklarte Dale til Finansavisen.

Morten Dale henviser nå ifølge avisen alle spørsmål om BrewDogs aktiviteter i Norge til selskapets ansvarlige for internasjonal virksomhet.

Daniel Jones bekrefter i en epost at BrewDog fortsatt bare har én bar i Norge, og at det er den på Grünerløkka.

- Raffinert ølmarked

Etter kraftig vekst de siste årene, har salget til mikrobryggeriene i hittil år falt med over 8 prosent. Det skjer etter at salgsvolumet økte med 16,5 prosent i fjor, skrev Finansavisen i begynnelsen av august.

Ifølge Jones merker imidlertid BrewDog ingenting til at håndverksøl er på nedtur i Norge.

- Hvordan har utviklingen vært i forhold til planene deres skisserte for tre år siden?

- Norge er et virkelig raffinert ølmarked med en veldig offensiv tilnærming til håndverksbrygg. BrewDog har alltid ønsket å være del av det, svarer Jones, og nevner som eksempel et kraftig øl med kaffe- og sjokoladesmak med 12 prosent alkohol.

- Hvordan ligger dere an i forhold til planene om 7–10 barer på sikt?

- Vi åpner barer over hele verden hele tiden, og er stadig på jakt etter nye muligheter, svarer Jones, og viser til at selskapets nye bryggeripub sentralt i London er en game changer i bransjen.

- Travelt

- Det ser ut til at dere ligger bak skjema. Hva skyldes det?

- Det har vært travelt, og det beklager vi. Men vi har fantastiske planer for å fortsette ekspansjonen og veksten i Europa, svarer Jones, ifølge avisen.

Skal man tro siste tilgjengelige regnskapstall er imidlertid ikke BrewDogs eneste bar i Norge spesielt god business. Selskapet tapte penger både i 2015 og i 2016.

- Underskudd i oppstartsfasen var å forvente og helt normalt. Vi ser fra 2017 og tallene hittil i 2018 at vi har hatt stabil stigning og at denne fasen er forbi, fastslår Maya Borrevik, daglig leder i BD57, som er registrert som Bryggmester Bob AS i Brønnøysund.

Andre økonominyheter:
Trygve Hegnar: Bom om bompenger
Norwegian leter etter ny toppsjef