Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Løwer taus om fregattene

- Vi er i den avsluttende fasen av behandlingen, sier forsvarsminister Eldbjørg Løwer. Ut over denne knappe kommentar vil hun ikke si noe som helst om departementets vurdering av de tre selskapene som har gitt anbud på bygging av Forsvarets nye fregatter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spekulasjoner om at Forsvarsdepartementet allerede torsdag vil avgi sin rangeringsliste, blir møtt med et taust smil og en forsikring om at fristen for å legge fram en investeringsproposisjon vil bli holdt. Dette skjer trolig i begynnelsen av mai. Nå i sluttfasen er det særlig gjenkjøpsgarantiene som granskes, med vekt på hva slags kontakter norske bedrifter vil få dersom oppdraget går til utlandet.

Kampen står mellom det spanske verftet Bazan, det tyske selskapet Blohm+Voss og den norske Nor-Eskort Gruppen, et fellesforetak som består av Kværner Oil & Gas, Kongsberg Defence & Aerospace og Umoe Sterkoder.

Nor-Eskort har levert det dårligste anbudet, i hvert fall målt i antall skip Forsvaret kan få for kontraktsummen på 12 milliarder kroner.

Fire, fem eller seks

Nor-Eskort kan bygge fire fregatter innenfor investeringsrammen, Blohm+Voss fem og Bazan seks. Den norske gruppen har kommet med påstander om statssubsidier, noe som er blitt sterkt avvist av konkurrentene.

Forsvarssjef Arne Solli har sluttet seg til anbefalingen fra Sjøforsvarets forsyningskommando om at Nor-Eskort bør sjaltes ut og at det innledes kontraktsforhandlinger med de to utenlandske verftene.

Men denne anbefalingen kan overprøves av regjeringen og Stortinget. Løwer vil ikke bekrefte at Nor-Eskort er ute, ei heller det motsatte.

Det er ikke utenkelig at departementet vil innlede kontraktsforhandlingene med alle tre, tatt i betraktning av at det er sterke krefter i de fleste partier på Stortinget som vil at sysselsetting, distriktshensyn og norsk kompetansebygging skal veie tungt, i tillegg til de fagmilitæres råd.

Nor-Ekskort trolig ute

Men etter det NTB forstår er det vanskelig for departementet å argumentere for Nor-Eskorts fortsatte deltakelse i prosessen, ettersom Forsvaret har sagt at fem fregatter er et absolutt minimum for at Norge skal kunne sikre territorialfarvannene og overholde internasjonale forpliktelser.

Dette tyder i så fall på at Blohm+Voss og Bazan går videre til finalen. Forsvarsdepartementet kjenner Thyssen-gruppen, som eier Blohm+Voss, fra tidligere og har god erfaring med tyskerne som punktlige og pliktoppfyllende leverandører. Tidlig på 1990-tallet bygde Thyssen ubåtene i Ula-klassen, og her kom gjenkjøpskontraktene opp i 180 prosent av kjøpesummen.

Har håp

Nor-Eskort har ikke gitt opp kampen, selv om de tre selskapene i gruppen trolig vil få gode kontrakter som underleverandører for Bazan og Blohm+Voss. Umoe-eier Jens Ulltveit-Moes besøk hos Bazan nylig utløste spekulasjoner om at Nor-Eskort er i ferd med å sprekke, men i en pressemelding understreket gruppen at man stadig ser det som et overordnet mål å sikre norsk kontroll og gjennomføring av fregatt-prosjektet.

(NTB)