Luftas baron

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Samferdselsdepartementet er kritisk til at SAS har kjøpt en betydelig del av aksjene i Widerøe. Kjøpet betyr at de to flyselskapene vil komme til å danne en allianse i norsk luftfart. I dagens marked blir Braathen eneste konkurrent.
  • Når konkurransen blir mindre, er det stor risiko for at prisene stiger. Det som kanskje er mest betenkelig med denne fusjonen er at Widerøe kan legge opp sine ruter slik det passer best for SAS. Widerøe driver jo i stor grad tilbringertjeneste av passasjerer til de større flyplassene. Dermed kan Braathen bli hektet av i konkurransen. Det er mulig det finnes rasjonaliseringsgevinster å hente ved den planlagte sammenslåingen. Men det er nok av eksempler fra andre bransjer på at kundene ikke tjener på stordrift. Mindre enheter kan være like effektive som store. På et marked der konkurransen allerede er så liten som i norsk luftfart, vil kundene neppe være tjent med enda færre aktører på eiersiden.