HAR INVESTERT MYE: - Du må huske at folk har investert fryktelig mye penger for å få denne utdanningen. De som får jobb som pilot nå, har gjerne ei utdanningsgjeld på 1-1,2 millioner kroner, sier Oddbjørn Holsether, en av flykapteinene i Norwegian som nå streiker. Foto: Endre Vellene
HAR INVESTERT MYE: - Du må huske at folk har investert fryktelig mye penger for å få denne utdanningen. De som får jobb som pilot nå, har gjerne ei utdanningsgjeld på 1-1,2 millioner kroner, sier Oddbjørn Holsether, en av flykapteinene i Norwegian som nå streiker. Foto: Endre VelleneVis mer

- Luftas «lønnsadel» nektes banklån

Ei topplønn på en drøy million er ifølge flykaptein Oddbjørn Holsether bare halve sannheten om luftas «lønnsadel».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De regnes som «lønnsadelen» i norsk luftfart, og nå streiker de for å få gjennom sine krav til arbeidsgiveren Norwegian. Men ifølge pilot Oddbjørn Holsether (48) tjener ikke pilotene så fett som mange tror.

- Topplønna for en kaptein i Norwegian er 1085000, med 15 års ansiennitet, sier Holsether, som har jobbet i Norwegian siden 1996 og sitter i styret i Norwegian Pilots Union (NPU).

Dette er bruttolønn, som det må skattes for.

Loss of License - I tillegg til det har vi denne Loss of License-forsikringa. Den gir en voldsom fordelsbeskatning, sier Holsether og anslår det månedlige skattetrekket til omtrent 5600 kroner.

Kapteiner har ifølge Holsether i praksis ei begynnerlønn på rundt 750.000 kroner i året, og styrmenn («andre-piloter», red. anm.) ei begynnerlønn på 320.000 kroner.

Likevel betaler disse ifølge Holsether nesten like mye i fordelsskatt for Loss of License, som med dagens satser gir 5,3 millioner utbetalt for piloter som har en legeavgjørelse på at de ikke lenger kan fly.

- Betyr det at du er enig med Norwegian-ledelsen, som vil halvere utbetalingen for Loss of license?

- Nei. Du må huske at folk har investert fryktelig mye penger for å få denne utdanningen. De som får jobb som pilot nå, har gjerne ei utdanningsgjeld på 1-1,2 millioner kroner, sier Holsether.

Foreldre-hjelp Han sier at bare noen få får lån i Statens lånekasse for å utdanne seg til pilot.

- De fleste finansierer det med private lån. I praksis må de få hjelp av mor og far, sier Holsether.

I hans eget tilfelle tok det lang tid etter endt pilotutdannelse før han endelig fikk «drømmejobben» som kaptein.

- Jeg lastet flybagasje i Braathens SAFE i ti år, mens jeg ventet på en mulighet, forteller han.

Holsether har kone og to barn i Molde, men sier at det for unge piloter har blitt veldig vanskelig å etablere seg.

Bemanningsselskaper - Med studiegjeld på over en million og 320.000 kroner i begynnerlønn, er det vanskelig nok å få banklån. For dem som jobber i bemanningsbyrå er det fryktelig vanskelig, fordi banken anser arbeidsforholdet som så usikkert at de ikke vil låne ut penger.

- Men bemanningsselskapet som Norwegian bruker, OSM, tilbyr jo også fast jobb?

- I et bemanningsbyrå har du bare jobb så lenge byrået har noe å gjøre, sier Holsether til Dagbladet.