Luftas nye baroner

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Næringslivets aktører bør ikke føle seg sikre på at Konkurransetilsynet slår seg til ro med forsikringer om at alt er såre vel når det gjelder forholdet til konkurrentene. Når nå markedet skal styre prisene også i luftfarten, er det bra at Konkurransetilsynet gjør jobben sin. Og at de gjør den så tydelig mot SAS Braathens at andre kan lære av det. De fleste aktørene i markedet har jo, som allerede Adam Smith visste, som mål å handle slik at de kommer i en monopolsituasjon, til liten glede for kundene.

SAS har rett nok sagt at selskapet ønsker at Norwegian skal bestå. Men i går kunne tidligere informasjonsdirektør i Braathens Frode Geitvik fortelle Dagbladet hvor mye en sånn erklæring er verd: SAS brukte sin markedsmakt til å utkonkurrere Braathens. Raidet ble finansiert ved hjelp av intern kryss-subsidiering. Enden på den visa ble som kjent at SAS overtok Braathens. Hvis ikke Norwegian var blitt opprettet, ville SAS virkelig ha hatt monopol i Norge. Dermed kunne selskapet uforstyrret ha melket det store og lukrative norske markedet.

Lavpriskonseptet er blitt en utfordring for SAS, som under luftfartsreguleringenes beskyttende vinger har levd godt på det norske innenlandsmarkedet. Selskapet la seg på gode ordninger for de ansatte og tilpasset sitt utgiftsnivå til inntektsmulighetene. Norwegian, som kunne starte fra nullpunktet, har en billigere organisasjon, som kan levere reiser til lave priser innenfor en forsvarlig bedriftsøkonomi. Når SAS så underbyr sin konkurrent i enkelte tilfeller, vekker det selvsagt myndighetenes mistanke.

 Det behøver ikke å være noe usunt i SAS' prispolitikk. Og ingen er heller tjent med at SAS bukker under i den tøffe kampen om passasjerene, der også de europeiske rutene er viktige for selskapet. SAS er en unik selskapskonstruksjon, med sterke nasjonale overtoner. Det vil neppe hjelpe stort når strukturendringene i europeisk luftfart for alvor setter inn. Men som aktør i markedet må SAS fra nå av finne seg i at de blir sett etter i kortene.