Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Luftfartskrise hvert tiende år

Tidligere konsernsjef i SAS, Jan Carlzon, antyder at selskapet står overfor større utfordringer enn da han var sjef.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jan Carlzon satt som SAS-sjef fra 1981 til 1993, og med hjelp av smilekurs og høye ambisjoner brakte han selskapet ut av en krise og inn i en annen.

- Luftfarten har kommet inn i en krise omtrent hvert tiende år så lenge jeg kan huske. Denne gangen er den vel kommet blant annet på grunn av en rekke hendelser i etterkant av 11. september. Selskapet kommer seg nok ut av krisen, men bransjen er mye mer konkurranseutsatt nå enn tidligere, sier Carlzon til Dagbladet.

Og kommer med følgende visdomsord:

- Krisen er din beste venn, hvis du lærer av den.

Den karismatiske lederen, populært kalt Janne, ønsker ikke å kommentere gårsdagens dystre tall fra SAS, og presiserer at han uttaler seg på generelt grunnlag.

- Jeg kjenner SAS for dårlig til å uttale meg om tallene, og det ville vært helt feil av meg å si noe om dem nå, sier han.

Selv innførte han smilekurs i SAS-maskineriet i sin tid som leder, men han tror ikke det er manglende service som er grunnen til de dårlige SAS-tallene.

- Jeg flyr mye med SAS selv, og jeg får i det minste veldig god service. Men jeg vet jo selvsagt ikke om det er en spesiell grunn til det, sier han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media