STYRTET: Et offshorehelikopter styrtet fredag ved Turøy på grensen mellom Fjell og Øygarden kommune. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet.
STYRTET: Et offshorehelikopter styrtet fredag ved Turøy på grensen mellom Fjell og Øygarden kommune. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet.Vis mer

Luftfartstilsynet advarer mot å sammenligne Turøy-ulykken med tidligere Super Puma-styrt

Super Puma-helikopteret som styrtet utenfor Turøy er det første av den typen som er involvert i en dødsulykke i Nordsjøen, slår Luftfartstilsynet fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flere enn 10 000 mennesker har signert en motstandskampanje mot Super Puma-helikopteret som går under navnet Airbus 225 Super Puma i Storbritannia. 

Helikopteret er av samme type som det som styrtet utenfor Turøy i Hordaland fredag.

De siste sju åra har Super Puma-helikoptre vært involvert i seks ulykker eller nestenulykker i Nordsjøen. Den mest alvorlige krevde 16 menneskeliv i 2009, da rotoren løsnet fra maskinen.

Har egne sertifiseringer Airbus mener imidlertid at helikoptertypen fra Turøy ikke kan sammenlignes med tidligere ulykkesmodeller. Luftfartstilsynet støtter påstanden.

- Du kan sammenligne med de variantene av Boeing 737 som Bråthen brukte på 70-tallet. Det kan nesten ikke sammenlignes med de Boeing 737 som brukes i dag, sier seksjonsssjef Anders Kristian Røsok i helikopteravdelingen i Luftfartstilsynet.

Fellesbetegnelsen Super Puma brukes om en helikopterfamilie som tar utgangspunkt i den første modellen som kom på 1970-tallet. 

Helikoptertypen har imidlertid gjennomgått en evolusjon når det gjelder teknologi, med egne sertifiseringer for de senere modellene, som om det var helt nye helikoptertyper.

Hver av de nye typene representerer helt ny teknologi selv om de ser veldig like ut, sier Luftfartstilsynet.
 
Tre vanlige typer I Nordsjøen har det i all hovedsak vært tre hovedtyper Super Puma-helikoptre i bruk. AS332L/L1 var den første, og ble introdusert i 1983, ifølge Luftfartstilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne helikoptertypen var utsatt for en ulykke utenfor Nornefeltet i 1997. Ti år seinere kom en ny variant, som het AS332L2. Den var omtrent en halvmeter lenger enn forgjengeren, med endringer i både motorsystem og girkasse.

- Ulykken om igjen Norske Lidvar Hildre var øyenvitne til hendelsen, som skjedde med den tidligere utgaven av Super Puma-helikopter, AS332L2.
 
- Da jeg så den filmen med rotoren som fløy i lufta for seg selv følte jeg at dette er samme ulykken om igjen. Jeg tenkte at nå har det samme skjedd igjen, bare at det nå skjedde i Norge, sier 67-åringen til TV 2.

Samme helikoptermodell var også involvert i en ulykke utenfor Shetland i 2013, hvor fire personer mistet livet. Den offisielle granskingen i kjølvannet av ulykken, slo ifølge BT fast at den skyldtes feil gjort av pilotene. 

Peter Sharp var blant dem som overlevde. Han ser flere likhetstrekk mellom ulykken i 2013 og Turøy-ulykka, selv om fredagens ulykke skjedde med en modernisert utgave av helikopteret som styrtet med ham som passasjer. Også den gang var det CHC Helikopterservice som fløy helikopteret.

Briten fikk nærmest sjokk da han leste om Turøy-ulykken i mediene fredag.

STYRTET: Det var denne helikoptertypen som styrtet utenfor Turøy fredag. Foto: NTB Scanpix.
STYRTET: Det var denne helikoptertypen som styrtet utenfor Turøy fredag. Foto: NTB Scanpix. Vis mer

- Igjen var det en Super Puma. Og igjen var det et helikopter fra CHC, sier Sharpe til Bergens Tidende.

Første dødsulykke Røsok i Luftfartstilsynet understreker at ulykken fredag er den første dødsulykken med helikoptervarianten som H225 Super Puma noensinne i oljevirksomheten i Nordsjøen. 

Helikoptermodellen ble introdusert utpå 2000-tallet, og het fram til den skiftet navn i fjor EC 225 Super Puma. Det omtales den som i flere fagmiljøer fortsatt.

- For  et utrent øye ser det ut som en AS332L2, men det har en helt egen sertifisering, og introduserer nye varianter av motorer, girkasser, og for eksempel fem hovedrotorblader istedet for fire. Igjen snakker vi altså om en helt egen type helikopter som er bygget i evolusjonsrekka av de andre, forklarer Røsok. 

Helikopteret som styrtet fredag, er ifølge Røsok passasjervarianten av dette helikopteret, og går under betegnelsen EC225LP, hvorav de to siste bokstavene står for «longplane».

EC225 har vært involvert i fire ulykker i Nordsjøen. En skyldtes pilotfeil, da et helikopter tok ned i vannoverflaten og krasjet i vannet. To skyldte girkasseproblemer som gjorde at helikoptrene tapte oljetrykk og måtte nødlande.

Men det har altså aldri skjedd at noen har dødd i en ulykke med denne typen helikopter i oljevirksomhet i Nordsjøen før. Luftfartstilsynet kan imidlertid ikke garantere at det aldri har skjedd en ulykke med helikoptertypen, da det store flertallet av Super Puma-helikoptre som produseres brukes i militær virksomhet. De brukes også i andre deler av verden som det norske Luftfartstilsynet ikke har like god oversikt over.

- Når du begynner å gå under skinnet på en EC225 sammenlignet med andre Super Puma, vil man se at det er store forskjeller. Blant annet er EC225 seritifisert under et strengere sertifiseringsregime sammenlignet med de øvrige Super Pumaene.

- Mange eksperter sier mye Helikopterpilot Per Gram påstår imidlertid at det er en omskriving av virkeligheten å si at EC225 skiller seg nevneverdig fra den tidligere modellen som mistet rotoren i 2009, og at girsystemet er nærmest identisk.

Luftfartstilsynet kommenterer påstanden på følgende måte:

- Det er mange eksperter som mener veldig mye, men i Luftfartstilsynet må vi bare ha fokus på det vi kan dokumentere, og det vi har fullt fokus på, er å få klarhet i årsakssammenhengene i denne saken, som Havarikommisjonen vil ha ansvaret for å oppklare, sier han.

Overfor Aberdeen-baserte Energy Voice, som spesialiserer seg på nyheter fra blant annet oljesektoren, svarer CHC Helikopterservices nestkommanderende Duncan Trapp på hva de mener om underskriftskampanjen mot EC225:

- Synspunktene til våre kunder og passasjerer er viktig, men vårt fokus er på familie og venner , etterforskningen og fortsatt sikker drift, svarer han. 

STYRTET: Et helikopter av denne typen styrtet utenfor Helgelandskysten med tolv mennesker ombord i 1997. Helikopteret på bildet er den første Super Puma-varianten som ble introdusert i oljevirksomheten i Nordsjøen,  AS 332 L1. Den skiller seg bare overfladisk fra origianel AS332L, og ble flydd under samme sertifisering. Foto: Jon Eeg/NTB Scanpix.
STYRTET: Et helikopter av denne typen styrtet utenfor Helgelandskysten med tolv mennesker ombord i 1997. Helikopteret på bildet er den første Super Puma-varianten som ble introdusert i oljevirksomheten i Nordsjøen, AS 332 L1. Den skiller seg bare overfladisk fra origianel AS332L, og ble flydd under samme sertifisering. Foto: Jon Eeg/NTB Scanpix. Vis mer