HAR VÆRT INVOLVERT I ULYKKER TIDLIGERE: 22. oktober i 2012 ble SuperPuma-helikoptre i Norge ble satt på bakken. Da hadde helikoptrene vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpix
HAR VÆRT INVOLVERT I ULYKKER TIDLIGERE: 22. oktober i 2012 ble SuperPuma-helikoptre i Norge ble satt på bakken. Da hadde helikoptrene vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom. Foto: Kent Skibstad / NTB scanpixVis mer

Luftfartstilsynet innfører flyforbud for helikoptertypen

Bruksrestriksjoner i 2012 og 2013 på grunn av feil på girsystem. Nå forbys helikoptertypen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): CHC Helikopter Service bekrefter at det var et av deres EC225-maskiner som havarerte ved Turøy. EC225 — også kjent som Super Puma har vært involvert i flere ulykker tidligere.

Luftfartstilsynet innfører flyforbud for helikoptertypen som var involvert i ulykken på Turøy i Fjell kommune. Det melder NTB.
 
- Luftfartstilsynet vurderer fortsatt om det skal iverksettes noen tiltak mot disse helikoptrene. Det ble funnet feil på girsystemet i 2012, og ilagt bruksrestriksjoner for 2012 og 2013 fram til feilen ble utbedret, sa Hege Aalstad i Luftfartstilsynet til Dagbladet tidligere i dag.

Involvert i flere ulykker CHC Helikopter Service eier helikopteret som styrtet ved Turøy på Sotra fredag. Helikopteret var på vei fra Gullfaksfeltet i Nordsjøen til Bergen lufthavn Flesland, da det styrtet.

22. oktober i 2012 ble Super Puma-helikoptre i Norge ble satt på bakken. Da hadde helikoptrene vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom.

Sist gang det var dødsfall involvert i en helikopterulykke i norsk olje- og gassvirksomhet var i 1997. Tolv oljearbeidere livet da et av CHC Helikopter Service sine Super Puma-helikopter styrtet i sjøen fra cirka 2 000 fots høyde, på vei fra Brønnøysynd til produksjonsskipet «Norne». Årsaken til ulykken var en teknisk svikt.

Stoler ikke lenger på Super Puma HMS-sjef i fagforbundet Industriell Energi Ketil Karlsen, sier til Dagbladet at det er bra at helikoptrene nå er satt på bakken.

- Jeg tør ikke si at vi stoler på denne typen helikopter lengre. Nå må denne typen helikopter bli stående på bakken til vi vet hva som er havariårsaken, sier Karlsen.

Han peker på at tidligere årsaker til ulykker med Super Puma-helikoptrene har vært feil med girboks eller hovedaksling, og at dette kan være mulige årsaker også denne gangen.

HMS-sjefen frykter at kostnadsjaget i helikopter- og transportbransjen i olje-og gassektoren har gått utover sikkerheten.

Helikopterulykker i forbindelse med norsk olje- og gassvirksomhet. 1973: Et helikopter med 17 personer på vei hjem fra boreplattformen Gulftide på Ekofisk i Stavanger må nødlande. Fire personer mister livet. Ulykkeshelikopteret var et Sikorsky s61.

1977: Helikopterulykke ved Ekofisk. Et Sikorsky S61N-helikopter styrter i sjøen og tolv mennesker omkommer.

1978: 18 mennesker omkommer da et av rotorbladene faller av et Sikorsky S-61N-helikopter på vei fra Flesland til Statfjord A-plattformen.

1983: Et Bell 212-helikopter rullet over på siden under start fra helikopterdekk på M/S Buchentaur. Ingen omkom.

1988: Et SuperPuma-helikopter nødlandet i Nordsjøen sør-vest for Sola etter tap av forkantskinne på ett hovedrotorblad. Ingen omkom.

1990: Et Bell 214 ST fra Helikopter Service med fem mann om bord fløy inn i fjellet på øya Alden i Ytre Sogn under et redningsoppdrag. De fem om bord ble drept.

1991: Et Bell 212 fra Helikopter Service med tre manns besetning krasjet under arbeid med flammetårnet på 2/4 S-plattformen på Ekofisk. Alle tre døde momentant.

1996: Ingen omkom. Et AS332 L1-helikopter gjennomførte en kontrollert nødlanding på sjøen sør-vest for Sola etter at det oppstod kraftige vibrasjoner forårsaket av at forkantskinnen på ett hovedrotorblad åpnet seg.

1997: 12 oljearbeidere mister livet da et SuperPuma-helikopter styrtet på vei til Norne-skipet utenfor Brønnøysund. Ulykken skyldes teknisk svikt. Helikopteret falt i sjøen fra ca 2 000 fots høyde. Ulykken skyldtes tretthetsbrudd i overføring mellom motor og girboks og svikt i sikkerhetssystem for motorkontroll.

2002: Et SuperPuma-helikopter måtte nødlande på et skip med helidekk som som befant seg i nærheten, sør-vest for Sola lufthavn. Årsaken var store skader på hovedrotorbladet.

2016: Et SuperPuma-helikopter med 13 personer om bord styrtet ved i havet vest for Turøy i Øygarden på vei fra Gullfaks til Flesland i Bergen. Redningsaksjonen pågår.