- Luftforsvarets nye helikoptre er ubrukelige

Har for kort rekkevidde, mener ansatte ved redningstjenesten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Luftforsvaret har bestilt 14 helikoptre av typen NH-90, til en verdi av 5,5 milliarder kroner. Det er planen at helikopteret skal settes inn i militær tjeneste for Kystvakta og Sjøforsvarets nye fregatter. Samtidig er det tatt opsjon på kjøp av ytterligere ti maskiner som skal erstatte hovedredningssentralenes gamle arbeidshest Sea King.

Nå viser det seg at helikoptrene kan være ubrukelige i redningstjenesten.

- For kort rekkevidde

- Helikoptrene har for kort rekkevidde og for liten kapasitet, sier redningsinspektør Tor Eivind Moss, leder for personalforeningen ved hovedredningssentralene på Sola og i Bodø til Stavanger Aftenblad.

NH-90 kommer bokstavelig talt til kort i forhold til Sea King-ene, som har en imponerende rekkevidde på 120 nautiske mil (ca. 220 km) med 18 personer om bord. Den gamle helikoptertypen fra 1973 beviste seinest sin fortreffelighet under evakueringen av sjøfolkene fra «Server» ved Fedje.

Inspektør Moss mener NH-90 ville vært mye mindre effektiv under redningsoperasjonen, blant annet ville det nye helikopteret måttet fylle drivstoff underveis på grunn av avstanden mellom Sola og Fedje.

- Altfor kort

Ei ekspertgruppe som Justisdepartementet har nedsatt, har i en rapport stilt krav om at nye redningshelikoptre må ha rekkevidde på 240 nautiske mil (ca. 440 km) med 25 reddede om bord. Ifølge Moss har NH-90 bare kapasitet til 38 nautiske mil (ca. 70 km) under de samme betingelsene.

- UBRUKELIG SOM REDNINGSHELIKOPTER: NH-90. Foto: SCANPIX
- UBRUKELIG SOM REDNINGSHELIKOPTER: NH-90. Foto: SCANPIX Vis mer

- Tallene kommer fram i Justisdepartementets egne saksbehandlingspapirer, på grunnlag av dataene om opsjonsmodellen. Jeg står hundre prosent inne for opplysningene, sier inspektøren til Dagbladet.no. Han legger til:

- Helikopteret egner seg sikkert bra til militært bruk, men til redningstjeneste langs norskekysten er det totalt ubrukelig.

Justisdepartementet vil verken bekrefte eller avkrefte at Moss\' tall stemmer.

- Moss har åpenbart fått disse tallene et sted. Men av markedshensyn vil det være feil av oss å gå ut med slike opplysninger nå, sier avdelingsdirektør Ole Hafnor i Justisdepartementet til Dagbladet.no.

Hastverk

Fristen for å innfri opsjonen er satt til 1. februar, og avgjørelsen har flere ganger blitt utsatt på grunn av tvil om kapasiteten.

Det er Forsvarsdepartementet og Luftforsvaret som har vært pådriverne for å satse på NH-90, og det er Justisdepartementet som har ansvaret for kjøpet og driftsbudsjettet i den flygende redningstjenesten.