Lufthansa-fly holdt på å styrte i november

En skremmende nestenulykke viste at blokkerte sensorer kan få Airbus-fly til å miste kontrollen.

NYE PROSEDYRER:  Etter en nestenstyrt med en Lufthansa Airbus A321-200-maskin for tre og en halv måned siden ble det utarbeidet nye prosedyrer. I dag døde 150 personer i en Airbus-ulykke. Årsaken til ulykken er ikke kjent. Foto:  Wolfgang Rattay / Reuters / NTB Scanpix
NYE PROSEDYRER: Etter en nestenstyrt med en Lufthansa Airbus A321-200-maskin for tre og en halv måned siden ble det utarbeidet nye prosedyrer. I dag døde 150 personer i en Airbus-ulykke. Årsaken til ulykken er ikke kjent. Foto: Wolfgang Rattay / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet):Etter en nestenstyrt med en Lufthansa Airbus A321-200-maskin for tre og en halv måned siden, ble det utarbeidet nye prosedyrer.

Uten kontroll Ising på sensorene sendte Airbus-flyet på flight LH-1829 inn i et ukontrollert stup.

Datasystemene overtok styringen, mens pilotene ble sittende som hjelpeløse vitner.

Ifølge en foreløpig havarirapport, ble flyet reddet på grunn av de erfarne pilotenes snarrådighet.

Det tyske magasinet Der Spiegel omtalte rapporten så seint som fredag 20. mars.

Roser kapteinen Forsker Peter Ladkin ved Universitetet i Bielefeld uttalte forrige uke til Der Spiegel:

-Heldigvis hadde  kapteinen kunnskap om det komplekse systemet. Mindre trente piloter ville trolig ikke komme opp med denne ideen.

Også havariet til Air Asia-flyet i desember i fjor kan ha mange likhetstrekk med nestenulykken utenfor Bilbao. I denne ulykken var en Airbus A320-200-maskin involvert.

Bilbao-hendelsen har fått oppmerksomhet etter Germanwing-havariet.

Det var på hengende håret at ikke Lufthansa-maskinen, med kjennesignal D-AIDP, på vei fra Bilbao til München gikk i bakken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer