UENIGE: Luftfartens og kraftindustriens organisasjoner er ikke enige om effekten av lysmerking av høyspentmaster. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet.
UENIGE: Luftfartens og kraftindustriens organisasjoner er ikke enige om effekten av lysmerking av høyspentmaster. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet.Vis mer

Lufthinder har vært involvert i 35 dødsfall

Luftfartstilsynet og kraftbransjen uenige om lysmerking av lufthinder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høyspentledninger og kabler, eller såkalte lufthinder, har vært involvert i ulykker der 35 personer har mistet livet siden 1979.

Dette har fått Luftfartstilsynet til å utarbeide nye retningslinjer for lysmerking av lufthindringer.

Luftfartstilsynet sendte nylig en ny forskrift ut til høring. Her foreslår tilsynet at det bør stilles krav til synlighet under alle lysforhold for høye luftspenn, som eksempelvis kabler, ledninger, strenger, løypestrenger og taubaner.

Skal være lys - I henhold til dagens merking er det ikke mulig å se luftspenn når det er mørkt. Vi foreslår nå at alle luftspenn over 150 meter skal være synlig døgnet rundt. De skal være merket med farge, markører og lys. Under 150 meter er det tilstrekkelig at luftspennene er merket med farge og markører, sier Jørn Seljeås, seksjonssjef i Luftfartstilsynet.

Den flyoperative bransjen ønsker strengere regler både for rapportering og merking av luftfartshinder, mens kraftbransjen mener at kravene bør senkes da det er vanskelig å dokumentere nytteeffekten av merkingen opp mot kostnadssiden.

- Lysmerking av høyspentledninger og kabler er uhensiktsmessig bruk av ressurser. Dette er etter vår oppfatning ikke den løsningen som vil gi best sikkerhet. Derfor ønsker vi en GPS-varslingsløsning som omfatter alle spenn, ikke bare de høyeste, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

Interesseorganisasjonen Energi Norge, som representerer rundt 280 bedrifter i norsk kraftnæring, er uenig med de nye forskriftene som Luftfartstilsynet har sendt ut for lysmerking av luftfartshinder. På et tilsvarende høringsnotat i 2009 mente organisasjonen at forslaget var dyrt og lite hensiktsmessig da det bare ville omfatte et lite mindretall av luftspennet, som allerede er merket.

Vil omfatte alle - Vi har tatt opp dette med relevante myndigheter i en årrekke og er med i et prosjekt for å utvikle et GPS-varslingssystem som vil omfatte alle luftfartshindre, ikke bare de som er merkepliktige ifølge loven. Systemet ville altså også ha omfattet spennet på Sollihøgda, sier Oluf Ulseth i Energi Norge.

Sammen med Sintef er de i ferd med å utvikle et GPS-varslingsystem som kan advare alle flyvende om nærliggende luftfartshindre ved at en alarm utløses når et småfly eller helikopter nærmer seg en kraftledning.

- Ifølge våre opplysninger skal systemet kunne være ferdig i løpet av to til tre år. Vi tror at GPS-varsling vil være det viktigste tiltaket til bedre flysikkerhet, sier Eivind Heløe, kommunikasjonsdirektør I Energi Norge.

- Flygerforbundet mener dette er et eksempel på at penger settes foran sikkerhet. Gjør dere dette for å spare penger?

- Nei, vårt fremste anliggende er å sikre så mange luftspenn som mulig, ikke bare de få som er merkepliktige. En GPS-løsning vil kunne sikre alle luftspenn og er derfor det beste alternativet, sier Heløe.

Kraftbransjen støtter ikke Luftfartstilsynets krav om nye regler til lysmerking. De etterlyser dokumentasjon for at det faktisk hjelper, og mener at dette må prøves ut over en lengre periode før man kan innføre et påbud.

I sitt tilsvar til høringen i 2012 skriver Statnett at de er av den oppfatning at de foreslåtte krav om lysvarsling er uhensiktsmessig og fordyrende.

Vil ikke bedre sikkerheten - Ut fra de undersøkelsene og studier som er gjort kan en ikke se at de foreslåtte krav om lysvarsling vil bedre flysikkerheten. Vi mener at dagens krav til varsling som har vært gjeldende siden 2002 har hatt ønsket effekt, noe også Luftfartstilsynet er inne på i sitt høringsbrev, skriver de i tilsvaret.

- Vårt svar til det siste høringsnotat er ikke klart ennå. I vårt høringssvar fra 2012 mente vi at et lysvarslingssystem må prøves ut over tid for å forsikre oss om at dette systemet fungerer som tiltenkt, før det eventuelt blir pålagt oss som et krav, sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson.

- Den flyoperative bransjen er krystallklar på at hinder må være fysisk visuelt merket. Teknologi som moving maps anses som et godt tilleggsverktøy, men kan på ingen måte erstatte visuell merking, mener Luftfartstilsynet.