Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Luftmonopol

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • De siste månedene har SAS registrert et dramatisk fall i antall passasjerer som reiser på business class. SAS-sjef Jørgen Lindegaard tror en del av forklaringen er større nøkternhet i næringslivet. Det er åpenbart ikke lenger like gjevt å betale dyrt for å sitte foran forhenget med en brandy på korte ruter. Nå vurderer SAS like godt å fjerne dette tilbudet på sine skandinaviske flyginger og på en del Europa-turer.
  • Dette går imidlertid ut over de passasjerene som har nytt godt av bedriftenes sløseri og som har kjøpt billigbilletter som vel kan sies å ha vært kryssubsidiert av overdådige næringsdrivende. For å dekke inntektstapet, vurderer SAS isteden å sette opp prisen på sine øvrige tilbud. Det er sikkert en fornuftig løsning på endringen i markedet. Men det illustrerer også at SAS, med sitt tilnærmede monopol på innenriksruter, kan prise billettene som de vil.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!