Luftveien til USA blir bredere

Enklere og billigere for nordmenn å fly til USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| KRISTIANSAND (Dagbladet.no):  Tidligere i uka startet US Airways daglige direkteflygninger mellom Gardermoen og Philadelphia.
I dag ble det kjent at SkyTeam-alliansen styrkes betydelig ved at Air Franse KLM inngår et tett samarbeid med det amerikanske flyselskapet Delta.
Delta har nylig fusjonert med Northwest og flyselskapene drives videre under Delta-navnet.

Direkte
For norske kunder betyr dette at du kan hoppe på et KLM-fly i Trondheim, Bergen, Stavanger, Torp eller Oslo og la deg frakte til Amsterdam for videre direktetransport til USA. Fra Oslo kan du også benytte deg av Air France-flygingene til Paris Charles DeGaulle-flyplassen. Derfra går et stort antall flygninger til forskjellige amarikanske byer.

Færre stopp
For alliansen betyr dette en betydelig markedsandel av de transatlantiske flygningene. SkyTeam vil heretter tilby flere enn 200 daglige transatlantiske flygninger (over 100 rundturer).
Tilsammen skal selskapene forsøke å fylle de flere enn 50.000 setene som hver dag flyr over havet. Dette utgjør ca. 25 prosent av den totale flyrafikken over Atlanterhavet.
Mens passasjerer med SAS og Star Alliance til USA må fly via Oslo og storflyplasser som for eksempel København, Frankfurt eller London, kan reisende fra distriktsnorge fly direkte til Paris og Amsterdam og derfra til de fjerne destinasjonene.

10 store
SkyTeam-alliansen erklærte i dag at man vil konsentrere seg trafikken om 10 hovedflyplasser: Amsterdam, Atlanta, Detroit, Minneapolis-St.Paul, New York JFK og Paris Charles De Gaulle, samt Cinicinnati, Lyon, Memphis og Salt Lake City.
Selskapene vil fremstå med en felles plattform overfor kundene. Man vil også koordinere trafikken mellom Europa og Latin-amerika og mellom USA og Afrika, Midt-Østen og India.
I Europa vil selskapene ha avganger fra drøyt 400 flyplasser. Tilsammen har selskapene 170.000 ansatte