Luksus- toppen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1) Volvo S70/V70: Bilen har tatt helt av etter at det kom ny stasjonsvogn. Volvo har mange måneders leveringstid, og bestiller du stasjonsvogn i dag får du den neppe før til vinteren.

2) Audi A6/A8: Bilen som velges av Kjell Inge Røkke, kong Harald og regjeringen. Salget av de aller dyreste Audi A8 er doblet fra i fjor til i år. En riktig kjørebil som også leveres med firehjulstrekk.

3) Mercedes E-klassen: Fortsatt den store taxibilen som har fått et nytt liv etter at den kom med CDi-motor. Robust drivjern som går og går. E-klasse stasjonsvogn med CDi-motor har venteliste til langt ut i 2001. Etter relansering av bilen er det privatmarkedet som har oppdaget den.

4) BMW 5-serien: Velges av yngre kunder som liker å kjøre aktivt og ikke ligge bak i køen.

5) Saab 9-5: Årets taper i luksusmarkedet. Årsaken er kjempesalget i fjor da Saab for første gang sloss om å bli den mest solgte svenskebilen foran Volvo. Men de tapte kampen, og i år merker de at Saab 9-5 ikke er like populær.

6) Opel Omega: Taper markedsandel. Den mest ordinære i luksusklassen. Mangler status og prestisje.

DE ALLER FINESTE:

I klassen for de aller fineste luksusbilene er det ingen som slår Mercedes S-klassen. I år er det 25 nordmenn som har fått nøklene til en av verdens aller fineste biler. Og like mange venter. Importøren arbeider intenst for å skaffe Norge flere biler i Mercedes S-klassen.

2430 biler er i år solgt i klassen for store biler/luksusbiler. Det er ti prosent flere enn i samme periode i fjor. Det totale bilmarkedet har bare økt med to prosent.

(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken/Synergi Informasjonsutvikling)