Luksus-yachten fra kronprinsfamiliens ferie spores til skatteparadis

- Vi har ikke en eneste fridag mellom begynnelsen av mai og slutten av august, sier kapteinen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den 50 meter lange yachten «Mia Elise» som kronprinsparet ferierte om bord i, seiler under bekvemmelighetsflagg i skatteparadiset Caymanøyene. Den er eid av det anonyme selskapet TT164 på øygruppa.

Det viser dokumenter Dagbladet har innhentet fra flere internasjonale skips- og selskapsregistre. Luksusyachten, som også går under navnet «Arabella», ble bygget i 2010.

Yachten er internasjonalt omtalt for sitt luksuriøse interiør og design og kommer med vannscooter, lettbåter, treningssenter, svømmebasseng, spisesal, dykkeutstyr, seks soverom, soldekk og profesjonelt mannskap.

Hemmelig Kommunikasjonssjefen ved Slottet, Marianne Hagen, ønsker ikke å kommentere kronprinsfamiliens private program og ferie, men bekrefter at de ikke har leid og betalt yachten selv.

Utleierne av båten, selskapet Rentabo, vil heller ikke kommentere kronprinsparets reise. 

- Vi gir ikke ut slik informasjon. Ferietid er privattid, sa Christa Wild i Rentabo til Dagbladet i forrige uke.

- Varsellampene bør lyse Ukeprisen for yachten er to millioner kroner, ifølge Se og Hør. Det er like mye som kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit disponerer etter at utgiftene til å drifte Skaugum gård er dekket, ifølge Slottet.

I Caymanøyene er «selskapsskatt» et ukjent begrep. Øygruppa er en av verdens mest hemmelighetsfulle og største skatteparadiser, ifølge Tax justice network (TJN), som arbeider for mer åpenhet om pengestrømmer.

Milliarder av kroner verden over finner veien dit hvert år, uten at resten av verden får innsyn.

- Når et selskap registrert på Caymanøyene dukker opp på eierskapssiden, så burde varsellampene lyse, sier daglig leder Sigrid Klæboe Jacobsen i TJN Norge til Dagbladet.

- En av verstingene Det hindret ikke kronprinsparet fra å dra på ferietur med yachten. Slottet har på sin side nektet å kommentere ferieturen: Hvem som har betalt for luksusoppholdet på yachten og hvem andre som var om bord båten hemmeligholdes.

Dette har vakt sterke reaksjoner.

Dagbladet har også stilt Slottet spørsmål om hvorvidt det ble tatt noen vurderinger rundt yachtens flaggstat, men de ønsker ikke å kommentere saken.

- Caymanøyene er en av verstingene. Det er en bitte liten øy med en av de største finanssentrene i verden. De viser liten åpenhet overfor myndigheter og journalister som har spørsmål om eierskap og pengestrømmer, sier Jacobsen i TJN Norge.

KRITISK TIL SKATTEPARADISER: Daglig leder Sigrid Klæboe Jacobsen i Tax justice network Norge. Foto: ARKIV
KRITISK TIL SKATTEPARADISER: Daglig leder Sigrid Klæboe Jacobsen i Tax justice network Norge. Foto: ARKIV Vis mer

Hun uttaler seg til Dagbladet om skatteparadiset Caymanøyene på generelt grunnlag.

- Man bør ha full åpenhet. Ellers er muligheten for å gjemme unna utbytte fra økonomisk kriminalitet høy.

Tøffe arbeidsforhold Om bord på luksusyachten kan gjestene vente seg oppvartning av ypperste klasse, skal man tro uttalelser fra mannskapet.

- Når vi seiler på Middelhavet om sommeren, så har mannskapet noen fridager i starten av mai, og så tre måneder seinere ved sesongslutten i august. Du jobber fra du står opp til du legger deg hver eneste dag. Men du tjener også mye penger, sa «Mia Elise»s kaptein Ron Woods til nettstedet The Crew Report i 2013.

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Woods personlig, eller fått bekreftet om han var kaptein på kronprinsparets seilas. Men Woods skildringer fra 2013 gir et interessant innblikk i livet på båten, som han beskriver som best på markedet.  

- Vi ansatte en dame som etter to uker sa at vi alle var gale, etter å ha sett oss jobbe 24-timers skift. Slik er mentaliteten på en privat båt, og folk skjønner nok ikke hvor hardt vi må jobbe for bli best. Mitt mannskap blir testet, og hvis de ikke holder følge, så må de forlate oss, sa Woods.

Kapteinen ble hentet til «Mia Elise» i 2010, etter å ha blitt kåret til Årets Charterkaptein i 2009. Woods tok med seg fem av de viktigste ansatte - deriblant kona - over til «Mia Elise». Han beskriver den perfekte matrosen på følgende måte.

- Jeg trenger ikke en som har mye erfaring som matros, jeg trenger bare en som kunne ha vært med på Cirque de Soleil, som kan svinge fra side til side og vaske vinduene, og som ikke er redd for å kaste seg ut i det.