Luksusbilsalget halvert

Salget av tradisjonelle luksusbiler er nær halvert sammenlignet med fjoråret.

Tøffere konkurranse: En av årsakene til nedgangen i luksusbilsalget, er at de nye, store elbilene Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har tatt opp konkurransen Foto: Andreas Scheel/Finansavisen
Tøffere konkurranse: En av årsakene til nedgangen i luksusbilsalget, er at de nye, store elbilene Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har tatt opp konkurransen Foto: Andreas Scheel/FinansavisenVis mer

(Finansavisen.no): - Utvalget av elektriske biler har økt kraftig den siste tiden, samtidig som Mercedes-Benz og andre premiumprodusenter nylig lanserte neste generasjon plugg-inn hybrider. Når disse nå er på plass tror jeg salgstallene blir mer balansert, sier PR og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

Det sier han til Finansavisen etter at salget av deres plugg-inn hybrider har falt med 88,3 prosent til 281 biler så langt i år, mens totalsalget deres er ned 55,5 prosent til 1.961 personbiler.

Alle disse er riktignok ikke definert som luksusbiler i prisklassen fra rundt en million kroner og oppover, men Mercedes-Benz ble hardt rammet av overgangen til de nye WLTP-målemetodene i fjor (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

Det gjorde flere andre leverandører av plugg-inn hybrider også, mens salget av dyre elbiler har tatt helt av, noe Mercedes-Benz først nå nyter godt av.

Elbiler overtar

Volvo taklet ifølge PR og kommunikasjonssjef Erik Trosby likevel overgangen og nedturen bedre enn de fleste.

- XC60 og XC90 holder egentlig ganske god stand i et marked som i økende grad dreier mot helelektriske alternativer. Med de incentivordningene vi har i Norge er det en naturlig utvikling at luksusbilene merker økt konkurranse fra elbilene i premiumklassen, sier Trosby til Finansavisen.

Nedgangen gjelder spesielt modeller som BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Audi Q7 og Porsche Cayenne. Salget av Volvo XC90 og XC60 har falt mindre, da de har hatt modeller som tilfredsstiller de nye kravene for at avgiftsutregningene skal bli gunstige i Norge. Uansett har salget av luksusbiler ifølge opplysningsrådet for Veitrafikken falt med 44,2 prosent til 3.023 biler pr. 11. august.

Toppmodeller

Enkelte nykommere som BMW X7, BMW 8-serie, Audi Q8 og Mercedes-Benz Geländewagen løfter tallene, men volumet av disse er relativt beskjedent. Enda mindre er volumet for biler som Bentley Continental GT, Rolls-Royce Cullinan og Aston Martin DBS Superleggera, men sammen viser de at det selges en del dyre luksusbiler i Norge.

Det gjelder ikke minst toppmodeller av flere typer biler.

- Siden 2015 har vi sett en kraftig økning i salget av våre toppmodeller og det er spesielt sportsbilserien AMG GT og G-Klasse som drar lasset. Eksempelvis snakker tett på 100 fornøyde kunder av AMG G 63 på et år, og med en startpris på 2,6 millioner kroner betyr det også et hyggelig bidrag til fellesskapet når disse registreres, sier Hermansen, ifølge avisen.

Bidra til fellesskapet gjør ikke elbilene, og ifølge SSB oppjusterte nettopp myndighetene samlet fritak for merverdi- og engangsavgift fra 4,2 til 7,2 milliarder kroner for 2018.

Dyre elbiler

En av årsakene til nedgangen i luksusbilsalget, er at de nye, store elbilene Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har tatt opp konkurransen med Tesla Model X og S. En økning i salget av disse bilene med 81,2 prosent til 7.467 biler frem til 11. august, vitner om etterspørselen etter slike elbiler. Dette er biler som koster rundt 700.000 kroner uten moms og avgifter, men før utstyr som gjerne beløper seg til 100.000 kroner eller mer.

Langt de fleste elbilene er likevel mindre og rimeligere elbiler, med Tesla Model 3 i spissen. Denne koster rundt 500.000 kroner, mens e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3 som samlet utgjør de fire mest solgte elbilene, begynner på rundt 300.000 kroner.

Andre økonominyheter:
Superprofessor har skapt selskaper for én milliard kroner
Toppanalytikerens største laksefavoritter