Blir billigere: Ifølge Porsche-sjef Morten Scheel utsetter mange registreringen av sin nye plugg-inn hybrid SUV-modell til januar. Foto: Finansavisen / Eivind Yggeseth
Blir billigere: Ifølge Porsche-sjef Morten Scheel utsetter mange registreringen av sin nye plugg-inn hybrid SUV-modell til januar. Foto: Finansavisen / Eivind YggesethVis mer

Luksusbilsalget tar helt av

Det selges nå luksusbiler i Norge som aldri før, og avgiftsendringene fra nyttår vil gi videre vekst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Salget av luksusbiler i Norge er høyere enn noensinne og de store SUV-modellene er totalt dominerende. Avgiftsendringene betyr ytterligere vekst i 2016, skriver Finansavisen.

- Mange utsetter registreringen av sin nye plugg-inn hybrid SUV-modell til januar, sier Morten Scheel hos Porsche-importøren Autozentrum Sport.

I praksis betyr det alle, da kundene ifølge avisen vil spare 116.000 kroner på å ta ut sin nye Porsche Cayenne e-Hybrid i januar i stedet for desember. Tilsvarende beløp sparer også SUV-kundene på plugg-inn hybridmodellene fra BMW, Mercedes-Benz og Audi etter de siste avgiftsendringene.

- Inkluderer man utstyret som er standard i en hybridversjon, vil den fra januar koste det samme som den rimeligste dieselversjonen, konstaterer han.

Populær Volvo I løpet av årets 11 første måneder (pr. 23. november) har salget av luksusbiler, definert som personbiler til priser fra rundt en million kroner, økt med 37 prosent til 2.347 biler, viser registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Den store vinneren så langt i år er den nye Volvo XC90, som har spist av de fleste konkurrentene. Det er ingen overraskelse for Volvo-sjef Øystein Herland.

- Vi hadde en prognose på rundt 1.000 biler det første salgsåret, men med det salget og den ordreinngangen vi har nå, ser det ut til å bli det dobbelte. Problemer med leveringen kan derfor bli et luksusproblem, sa han i sommer til Finansavisen.

I tillegg har også nykommerne BMW X6, Audi Q7 og Mercedes-Benz GLE gjort et byks på statistikken, mens X5 holder relativt god stand. Flere av disse vil ifølge Morten Scheel også få et løft neste år.

- Vi tror SUV-segmentet generelt og plugg-inn hybridversjonene spesielt vil få en kraftig vekst neste år. Markedet er meget produktavhengig og som tidligere Volvo-ansatt vet jeg at Volvo sprenger segmentandelen, sier han til Finansavisen.

Flere nyheter: Får 100.000 lavere avgift i år - og neste år
Mercedes GLE - evolusjon eller revolusjon?
Audis ladbare luksus-SUV overbeviser