Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Luksuscontainer til «folkelig» pris

Nye E-Klasse kommer i alle varianter. Stasjonsvogna imponerer stort.

HAV AV PLASS: Nye E-klasse tilbyr et hav av plass, høy komfort, solid sikkerhet og lavt forbruk og utslipp. I tillegg er prisen barbert ned til under halvmillionen.  Foto: Are Borgir / Dagbladet.
HAV AV PLASS: Nye E-klasse tilbyr et hav av plass, høy komfort, solid sikkerhet og lavt forbruk og utslipp. I tillegg er prisen barbert ned til under halvmillionen. Foto: Are Borgir / Dagbladet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Mercedes har fornyet sin E-Klasse og stjerneglansen er vel ivaretatt. Kanskje er pris og plass det mest oppsiktsvekkende ved nyheten - alt det andre er jo noe man egentlig forventer av Mercedes-Benz.

Priskutt
Og hold på hatten - en ny diger E-Klasse stasjonsvogn til 499 900, og sedanutgaven til 455 500, burde skape dannet jubel hos dem som trives med tysk status. Og kanskje litt uro hos flere konkurrenter enn Audi og BMW.

E-Klasse til under halvmillionen er noe nær historisk. Lavere forbruk og CO2-utslipp med påfølgende avgiftsreduksjoner er årsaken - pluss en økende erkjennelse blant mørke Mercedes-dresser om at også prestisjebiler må begynne å konkurrere på pris.

Solid opptur
Her i landet har det resultert i en solid opptur i høst. Nye E-Klasse har både Audi A6 og BMW 5-serie bak seg på salgstoppen, og er i øyeblikket mest solgte Mercedes-modell. Framgangen er på nesten 70 prosent hittil i år.

Og siden E-Klasse representerer den kommersielle hovedretten i Mercedes-menyen, som stadig får grønnere profil, regner vi med at pulsen har lagt seg noe både hos importør og i Stuttgart. Det ville vært riktig ille for dem om hovedretten hadde gått i skyllebøtta.

Trygg kost
Det gjør den altså ikke. E-Klasse er trygg kost med tallrike ingredienser som løfter smaksinntrykket. Vi har tidligere latt oss imponere av sedan-utgaven, og nå har vi møtt stasjonsvogna. Den tar kaka.

ÅRETS BIL-KANDIDAT: Mercedes Benz E-klasse er en av kandidatene til tittelen Årets bil. Foto: Are Borgir / Dagbladet.Stem på din favoritt i skjemaet under her:
ÅRETS BIL-KANDIDAT: Mercedes Benz E-klasse er en av kandidatene til tittelen Årets bil. Foto: Are Borgir / Dagbladet.Stem på din favoritt i skjemaet under her: Vis mer

Makan til luksuscontainer finner du neppe hos noe annet bilmerke. Bagasjeavdelingen er både enorm og smart, og har tallrike variasjonsmuligheter. Med baksetene nede, du trykker bare på en bryter, har du et to meter langt lasterom som rommer nesten to kubikkmeter. Under gulvet som er foldbart finner du mer plass, og et fikst bagasjesystem - Easypack - holder ting og tang på plass. Også bagasjeluka åpnes og lukkes med en elektrisk bryter. Automatisk nivåreguølering er standard.

Tysk orden
Bak rattet i E-Klasse har du det prima. Tysk orden og gjennomført kvalitet preger miljøet. Litt vanskelig var det å lese enkelte instrumenter i sterkt sollys, men det er ikke Mercedes alene om.

For øvrig fanger sikkerhetsteknologien ombord mye oppmerksomhet. Vi kjørte basisutgaven i såkalt Elegance-utførelse, og standard elektronikkpakke inkluderer overvåking og varsling hvis føreren viser tretthet. Krysser du umotivert en oppmerket skillelinje så varsles du også med vibrasjoner i rattet. PreSafe-systemet holder i tillegg avstand til biler foran og kan bremse Merca ned før ting går helt galt. Vil du ha mer enn standardpakka er tilbudet rikholdig - og svindyrt.

Halvliter
På miljøfronten er BlueEfficiency det nye varemerket for redusert forbruk og utslipp i Mercedes-familien. 0,57 på mila er ikke dårlig for en stor og tung stasjonsvogn, men enda mer imponerer 250 CDI med 204 hester og faktisk identisk forbruk. 200 CDI sedan går på 0,53 og slipper ut 139 gram CO2. Ganske pent, og snart ventes også hybridutgaver av de mer folkelige Mercedes-modellene.

FØRSTE KLASSE:  Bak rattet er du på første klasse. Kvalitet og orden i alle detaljer. Foto: Are Borgir / Dagbladet.
FØRSTE KLASSE: Bak rattet er du på første klasse. Kvalitet og orden i alle detaljer. Foto: Are Borgir / Dagbladet. Vis mer

På tampen skal vi selvfølgelig unnlate å mase om at stjerneglansen kan svekkes noe av at E-Klasse er drosjesjåførenes favorittbil nummer en.

Så er det ikke sagt.

ROMSLIG Nye E-Klasse byr på luksustransport for både mennesker og bagasje. Prisene er derimot blitt mer folkelige, og salgsoppturen er i gang. Men ekstrautstyr er svindyrt.  Foto: Are Borgir / Dagbladet.
ROMSLIG Nye E-Klasse byr på luksustransport for både mennesker og bagasje. Prisene er derimot blitt mer folkelige, og salgsoppturen er i gang. Men ekstrautstyr er svindyrt. Foto: Are Borgir / Dagbladet. Vis mer
Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media