MARERITT: Ingen av passasjerene ante hva som ventet da de gikk ombord på cruiseskipet Norwegian Sun. Video: Panama Canal Sun / Facebook Vis mer

Reise

Luksuscruiset ble til mareritt: Flere skal ha fått pusteproblemer, diaré, oppkast og utslett

Ingen av passasjerene ante hva som ventet.

(Dagbladet): Det var først etter at passasjerene var om bord på cruiseskipet Norwegian Sun og skipet hadde lagt fra, at de reisende fikk beskjed om at det ville bli gjennomført oppussingsarbeider mens de var til sjøs.

De reisende, som hadde betalt tusenvis av kroner for det som skulle bli et mareritt av et seilas fra Miami til Los Angeles, var ikke klar over omfanget av oppussingsarbeidet om bord.

- Vi ante ingenting om at det var planlagt byggearbeid før vi var i internasjonalt farvann, sier Mary Ann Rutter Lapeze til Dagbladet. Hun var blant passasjerene som la ut fra havnen i Miami 16. mars.

AVSPERRET: Store deler av skipet var utilgjengelig for passasjerene gjennom hele den to uker lange turen. Bildene i saken er gjengitt med tillatelse. Foto: Facebook/Panama Canal Sun
AVSPERRET: Store deler av skipet var utilgjengelig for passasjerene gjennom hele den to uker lange turen. Bildene i saken er gjengitt med tillatelse. Foto: Facebook/Panama Canal Sun Vis mer

Lapeze hadde bestilt billettene til seg og sine venner et år i forveien.

Store områder av skipet var sperret av og ifølge avisen Newsweek var lyden av trykkluftbor og andre tunge redskap konstant til stede i løpet av den femten dager lange båtturen. Støv fra byggearbeidet og sandblåsing spredte seg over hele skipet.

STØV: Flere av passasjerene klagde på støv fra sandblåsing og sliping av metall. Foto: Facebook/Panama Canal Sun
STØV: Flere av passasjerene klagde på støv fra sandblåsing og sliping av metall. Foto: Facebook/Panama Canal Sun Vis mer

Klaget

- Da vi klagde til mannskapet på det overdøvende bråket, ble vi fortalt at reiseselskapet vårt skulle ha mottatt et brev om dette før avreise, sier Lapeze.

Da hun kom hjem sjekket hun disse opplysningene opp mot reiseselskapet sitt.

- De hadde ikke fått noe varsel. Vi har sjekket om noen har mottatt et varsel, men det er ingen som har mottatt noe slikt, sier Mary Ann Rutter Lapeze.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LITE IDYLL: Arbeidet med oppussing av skipet Norwegian Sun pågikk fra tidlig morgen til seint på kveld. Foto: Facebook/Panama Canal Sun
LITE IDYLL: Arbeidet med oppussing av skipet Norwegian Sun pågikk fra tidlig morgen til seint på kveld. Foto: Facebook/Panama Canal Sun Vis mer

Noen passasjerer skal ha observert potensielt skadelige kjemikalier spredt rundt på dekket. Andre skal ha opplevd pusteproblemer, diaré, kvalme, oppkast og utslett mens de var om bord.

Fire dager før skipet la til kai i Los Angeles opprettet sinte og oppgitte passasjerer en Facebook-gruppe der det nå deles bilder fra reisen og opplevelser. Flere oppgir at de har oppsøkt lege i ettertid på grunn av sår hals og utslett som ikke forsvinner.

STENGT: Soldekket ved svømmebassenget var ikke åpent for soltørste cruise-passasjerer. Foto: Facebook/Panama Canal Sun.
STENGT: Soldekket ved svømmebassenget var ikke åpent for soltørste cruise-passasjerer. Foto: Facebook/Panama Canal Sun. Vis mer

Kostbart

- Restauranter var stengt, løpebanen på dekk seks var ikke tilgjengelig. Da jeg forsøkte å spise lunsj på dekk, startet arbeid med et trykkluftbor rett over oss. Lyden var forferdelig. Lukten av kjemikalier og maling var over alt. Mat og drikke ble servert i en sky av støv fra sandblåsing, forteller Mary Ann Rutter Lapeze til Dagbladet.

Ifølge Lopez skal prisen for det som skulle vært et luksuscruise ha variert fra 18 000 og opp til 59 000 kroner avhengig av størrelsen og standaren på lugaren.

En person opplyser på passasjerenes facebookgruppa at han betalte over 80 000 kroner for seg og sin kone.

ROT: Potensielt farlige kjemikalier og utstyr var plassert rundt om på dekket over hele skipet. Foto: Mary Ann Rutter Lapeze.
ROT: Potensielt farlige kjemikalier og utstyr var plassert rundt om på dekket over hele skipet. Foto: Mary Ann Rutter Lapeze. Vis mer

På gruppa der passasjerene har organisert seg opplyser flere at nødutganger var stengt på grunn av verktøy og materialer som sto i veien.

- Å få dra på dette cruiset har vært en livslang drøm. Vennene mine stolte på meg da jeg bestilte turene, men de kommer aldri til å gjøre dette igjen. Det kommer ikke jeg til å gjøre heller, sier Lapeze, som har reist med Norwegian Cruise Line så mange ganger tidligere at hun har et eget bonuskort i gull.

Rabattkompensasjon

Dagbladet har torsdag kveld vært i kontakt med rederiets PR-ansvarlig, Veronika Bahnmann. Hun viser til en uttalelse fra selskapets hovedkontor, og sier de ikke kan kommentere saken utover dette:

- Vi i Norwegian Cruise Line forsøker kontinuerlig å tilby den beste ferieopplevelsen for alle våre gjester. Som en del av vårt oppgraderingsprogram, er Norwegian Sun under oppussing for å bedre tilbudet til våre gjester. Vi gjør alt vi kan for at våre gjester skal merke så lite som mulig av dette arbeidet, og erkjenner at situasjonen noen av dem har opplevd er uheldig. Som en kompensasjon for dette, vil vi gi dem som er berørt 25 prosent rabatt på deres neste cruise med oss, og rabatten kan benyttes til utgangen av mars 2019.

Flere av gjestene skal allerede ha reagert på det de mener er en uholdbar kompensasjon.