Luksusferie ble mareritt

Luksusferien på Dæhlie-hytta i Kvitfjell ble et mareritt for 35 vinterturister fra Telemark. Etter en langweekend på utleiehytta til skikongen ble rundt 30 av 35 gjester plaget med ulike smerter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Næringsmiddeltilsynet ble tilkalt umiddelbart etter at gjestenes kommunelege slo alarm. Årsaken ligger trolig i boblebadet.

- Beklagelig, sier Bjørn Dæhlie til Dagbladet.

Vennegjengen fra Telemark skal ha betalt rundt 20000 kroner for oppholdet på skikongens hyttepalass i Kvitfjell i oktober i fjor. Oppholdet som skulle være et høydepunkt for vennegjengen, ble snart et mareritt - en etter en ble de syke. Til slutt skal rundt 30 av gjestene ha vært rammet av sykdommen. Symptonene var forskjellig fra person til person.

- Vi fikk en orientering fra kommunelegen i gjestenes kommune. Ifølge denne orienteringen besto symptomene av hoven hals og smerter i halsregionen. I tillegg hadde flere av gjestene magesmerter og flere andre symptomer, sier veterinær Øivind Gaden til Dagbladet.

Klorresistent bakterie

En av personene skal ha vært smittet av bakterien pseudomonas. Det er en bakterie som kan være et problem i badevann, ettersom den er delvis klorresistent. Gjestenes teori er at de har blitt smittet gjennom boblebadet som står på tunet ved hyttepalasset. Til sin lege skal de ha oppgitt at nær samtlige av gjestene prøvde boblebadet under besøket. Næringsmiddeltilsynet kan ikke si om smitten skyldes dårlig renhold, eller at en av gjestene tok bakterien med seg i badet.

- Vi har så langt sett på boblebadet som den mest sannsynlige smittekilden, men vi har også undersøkt andre muligheter. Når det gjelder boblebad kan rutinene være forskjellige fra sted til sted. Jeg skal ikke si at rutinene er for dårlige ved Dæhlie-hytta, men det er i hvert fall viktig at gjestene tar noen forholdsregler før de setter seg i badet. Boblebad kan ved feil bruk være klare smittekilder - et ynglekar for bakterier, sier Gaden som venter å være ferdig med saken i løpet av de nærmeste dagene.

- Vi ønsker å få en oppsummering i samarbeid med den legen som har hatt primærtilsynet med mange av pasientene, sier han.

Nye rutiner

Etter at gjestene tok kontakt med Kvitfjell Booking som er ansvarlig for Dæhlies hytte, gikk selskapet aktivt inn for å finne årsaken til at gjestene ble syke. Næringsmiddeltilsynet på Lillehammer foretok prøver av vannet i boblebadet. Problemet var bare at badet var vasket etter at gjestene hadde forlatt stedet. De nye prøvene i badet var imidlertid negative. Selskapet har likevel besluttet å legge om rutinene.

- Vi har ikke klart å finne årsaken til at våre gjester ble syke. Siden vi ikke fikk tatt prøver av det aktuelle vannet har vi strammet inn sikkerhetsrutinene på dette. Det betyr at vi har sett nærmere på både renhold og bruk av boblebadet, sier daglig leder i Kvitfjell Booking, Irene Thorsplass, til Dagbladet.

Hun poengterer at Dæhlie-hytta er selvbetjent, og at gjestene blant annet har stått for all mat selv. Hytta ble videre rengjort hver eneste dag av et eksternt rengjøringsselskap.

- Selv om vi ikke har funnet noen feil ved boblebadet har vi valgt å gi disse gjestene en kompensasjon. Dette har gjestene gjort i direkte samråd med Bjørn Dæhlie, sier Thorsplass.

Bekrefter

Utleieren selv, Bjørn Dæhlie, bekrefter at flere i det omtalte reisefølget ble syke etter å ha besøkt hytta på Kvitfjell. Han beklager det inntrufne.

- Jeg beklager at noen har vært misfornøyde etter å ha besøkt hytta mi. Min forretningsfilosofi er at misfornøyde kunder er velkommen til å klage. Selv om det ikke er sikkert at boblebadet var smittekilden, har vi i samarbeid kommet fram til en avtale om kompensasjon, sier Dæhlie.

Etter det Dagbladet erfarer består denne kompensasjonen i en ukes gratis opphold med besøk av skikongen.

Ingen andre

- Hvorfor velger du å gi gjestene kompensasjon dersom du tror at sykdommen kan være selvforskyldt?

- Hovedsakelig fordi at jeg ønsker at mine kunder skal være fornøyde. På samme måte som jeg selv krever erstatning når kunder ikke opptrer og ter seg som forventet, mener jeg at de kan kreve erstatning dersom de er misfornøyde med oppholdet. Det har aldri tidligere vært kunder som har vært misfornøyde etter å ha besøkt hytta, sier Dæhlie. Dagbladet har vært i kontakt med flere av gjestene. De ønsker ikke å kommentere saken.

<B>DRAMA PÅ SKIKONGENS HYTTE:</B> En vennegjeng fra Telemark skal ha betalt rundt 20 000 kroner for oppholdet på Bjørn Dæhlies hyttepalass i Kvitfjell. Etter hvert lå én etter én rett ut.