Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Luksusfly tar over for Concorde

Ulykken i Gonesse har tilintetgjort Concordes gode rykte. Men snart kommer gigantflyet Airbus 3XX - et slags flygende hotell, med bar, soverom og taxfree.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

A3XX likner ikke Concorde i det hele tatt. Det skal transportere 555 passasjerer i en forsvarlig hastighet og med minst mulig utgifter.

Trygt

Concorde har plass til 100 - og da er det trangt. Det flyr fortere enn lydens hastighet, med et vanvittig forbruk av drivstoff.

Med A3XX skal det være trygt å fly, og passasjerene får en unik opplevelse på kjøpet.

Alle som har opplevd trange, svette charterfly, vet at flyreisen kan bli en dårlig start på ferien. Til tross for flyvertinnenes forsøk på å muntre passasjerene opp med champagne og gratis kinofilmer, er flyturen vanligvis et nødvendig onde.

I 2004

Dette vil Airbus endre på. De har startet byggingen av verdens største fly og gitt det et interiør som det ikke finnes maken til.

- Det første A3XX skal på vingene i 2004 og settes i trafikk fra 2005. Foreløpig har Air France og De arabiske emiratene bestilt fly, men vi venter oss flere kunder i nærmeste framtid, sier Kristin Rønningen i Airbus.

Mens flyselskapene kappes om å overgå hverandre i å gi passasjerene bedre beinplass og gourmetmat, har Airbus tatt det enda lenger:

Bar

- A3XX vil ha et gulvareal som er 43 prosent større enn det største passasjerflyet som er på vingene i dag. Denne plassen vil bare erstattes av 35 prosent flere seter, slik at hver enkelt vil få bedre plass, sier Kristin Rønningen. Gigantflyet vil ha to passasjerdekk, og på det nedre dekket vil det gjøres plass til sovekabiner, bar, restaurant og konferanserom. Om noen år vil du kanskje gå ned i ditt private rom for å skifte til middagen, for seinere å sette deg i baren.

Det er ingen grunn til å sitte stille i flysetet og kjede seg. Taxfreebutikken på nedre dekk vil være åpen for handel, og det vil selvsagt være mulig å bruke diverse datamaskiner for å surfe på Internett og lese e-post.

- SAS har ingen planer om å kjøpe denne modellen fra Airbus. Flyet er litt for stort for vårt marked. Vi har imidlertid kjøpt de mindre A3-40 og A3-30, sier Trine Løvberg i SAS.

AIRBUS A3XX: Dette er en datamanipulert modell av det nye gigantflyet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media