Luksuskaos

At luksus er blitt allemannseie, skaper mye bry for luksuriøse hoder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

VISSHETEN OM at 94,3 prosent av japanske kvinner i 20-åra eier et Louis Vuitton-produkt, gjør at det muligens ikke lenger føles like luksuriøst å vandre gatelangs i Tokyo med ei LV-veske på armen. Tallet er hentet fra businessmagasinet Fortunes «Luxury Issue». Bladet skriver ikke bare at luksusmarkedet har doblet seg i løpet av det siste tiåret og i dag er på svimlende 220 milliarder dollar. Det forteller om den reineste luksuskrig der ute: I ei tid der antallet rike har gått til himmels og kjente luksusmerker setter logoen sin på alt fra sengetøy og hotellrom til hudpleieprodukter og sjokolade, er det ikke lenger noen tilstrekkelig eksklusiv sak å skaffe seg følelsen av luksus. Den nye markedsføringskategorien «accessible luxury» – «tilgjengelig luksus» – har paradoksalt nok brakt den ettertraktede følelsen av å ha kjøpt noe helt spesielt ut til mange, mange flere. Det har fått selskaper som mener de selger «ekte» luksus til å klage på det de mener er grovt overforbruk av luksusordet.

MENS FORKJEMPERNE for «luksus selv for de gjennomsnittlig betalte»-ideen hevder at luksus er blitt demokratisert, er snobbene desto mer opptatt av å fortelle hvem som forvalter den egentlige luksusen: «Det finnes bare et begrenset antall hus som respekterer luksusens regler», presiserer Vuitton-toppsjef Yves Carcelle til Fortune. Løsningen for Carcelle og luksuskollegene hans blir å tilby desto dyrere produkter som de kan være sikre på at ytterst få har råd til, og alskens «limited editions»-produkter som fordi de bare finnes i et lite opplag kan være trygge på å beholde eksklusiviteten sin. Ta for eksempel Vuitton Tourbillon-klokka, som ifølge Fortune selges for 220000 dollar. Eller ta de fem koffertene som hver inneholder 33 Marilyn-vesker i varierende nyanser av krokodilleskinn – og som Vuitton ikke engang vil oppgi prisen på. Slikt må visst til i ei tid der det simpelthen ikke kan bli eksklusivt nok.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer